BuzzerBeater Forums

Sverige - II.4 > Slutspel!

Slutspel!

Set priority
Show messages by
This Post:
00
292874.1
Date: 03/26/2018 18:34:44
Overall Posts Rated:
2121
Jaha, då var det slutspelsdags igen då, för säsong 41 denna gång.

Denna säsong har gått överraskande bra för vår del och efter ett par tuffa säsonger så ser denna riktigt lovande ut.

I Great 8 ser slutspelsträdet rätt givet ut redan nu. Vi bör slå Purple People Eats samtidigt som Koh Travaxx bör slå Fenerbache trots sämre matchform och deras 60K-center Funkoshi korttidsskadad. Sedan vinner vi över Koh Travaxx i conferance-finalen och går till direktkvalet till SBBL. I Big 8 ser det betydligt jämnare ut med 2 (3, nästan 4 lag?) lag med chans på plats till direktkvalet.

Efter smart coachning (?) av Tuna Tigers tränare så bibehåller Falu HK andraplatsen jämtemot Mean Machines BK som efter 2 Guard-värvningar i mitten av säsongen nog får anses som det bästa laget i Big 8, följt av Tuna Tigers. Det innebär att Falu HK med hemmaplan mot Mean Machines blir en tuff uppgift för det förra SBBL-laget och har chans på vinst med högre satsning/GDP, och det tvingar kanske Mean Machines att "slösa" ENT för att säkra segern. Mean Machines bör dock vinna med minst ett 10-tals poäng samtidigt som Tuna vinner över Sibiras, som i all ära dock ser efter 2 ena värvningar ut som ett väldigt starkt lag för att "endast" sluta 4:a.

Det leder oss till en conference-final mellan Tuna Tigers och Mean Machines, en på förhand väldig jämn match, med frågetecken på matchform i Tuna Tigers och om Menegatti hinner tillbaka från skada till matchen. Jag tror dock på en knapp vinst för Mean Machines som får möta oss i direktkvalet till SBBL, där vi förhoppningsvis kan knipa platsen. Lycka till samtliga lag, så får vi hoppas på några jämna matcher och SBBL-basket för Lindö Basket nästa säsong. =)

This Post:
00
292874.2 in reply to 292874.1
Date: 03/31/2018 18:05:06
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Imponerande säsong och nu är du väldigt nära SBBL debut. Torskar du mot Mean Machine, vilket jag inte tror du ska göra, så krävs det att också Pistonpanters bränner i sin Playoff final vilket även det vore överraskande.

This Post:
00
292874.3 in reply to 292874.2
Date: 04/01/2018 18:03:05
Overall Posts Rated:
2121
Tack! Jo, det känns rätt nära nu. Ytterligare förstärkning behövs såklart för att hålla måttet i SBBL men det blir kul att se vad vi mäktar med där, om vi nu lyckas ta steget upp. :)

Nej, Pistonpanters lär vinna mot BBKR. Dem har sett riktigt bra ut hela säsongen och deras sejour i 2an blev kortvarig. Bortsett från kanske Sunnanå är det nog rimligtvis det bästa laget i hela svenska div II. För vår del tror jag på en tuff serie mot Mean Machines som förstärkt, och det kan nog gå hur som helst. Såg nyss att vi hade hemmaplansfördel, vilket var en positiv överraskning då jag hade för mig att det avgörs med All-star matchen. Vet inte var jag fick det ifrån, men jag klagar inte..

Hur ser det ut för dig då? Är tanken att stanna kvar i 2an i några år för att träna spelare ostört som Torbeck och Lindhhult och bygga upp en stabil ekonomi eller satsar du för att gå upp redan nästa säsong?

This Post:
00
292874.4 in reply to 292874.3
Date: 04/02/2018 02:54:24
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Om det faller ner ett lag som inte har som ambition att gå upp så tror jag att jag genom mitt senaste förvärv ska lyckas ta mig upp kommande säsong men har för dåligt tränat lag och för dålig ekonomi för att göra något vettigt i högsta serien kommande säsonger så blir nog mest bara jojolag. Har inte tänkt förstärka ytterligare närmsta säsongerna så tar jag mig upp så är det i brist på motstånd snarare än något annat. Hade antagligen varit en klok idé att avvakta ytterligare någon säsong innan jag täckte det jättelika hålet på guardposition i mitt lag men då jag låg rätt långt under salary flow kunde jag inte motstå en värvning. Kommer även med nyförvärvet plussa runt 200000 i veckan så man tjänar rejält på att spela i tvåan. Går jag upp så får jag mer publikintäkter men också ett klart högre salary flow så vetetusan om man tjänar så väldans mycket på det. Promotion bonus är inte dumt att få dock. Mitt nyförvärv kanske även kan tjäna till att ta mig någon cupomgång längre

Torbeck är tyvärr cappad. Borde nog gå ner till en positions träning men ger mig lite huvudvärk då jag helst inte vill göra mig av med mina nya träningsobjekt men risken är uppenbar att endast en av dessa tre blir kvar nästa säsong (om vass talang i draften kanske alla säljs iväg rentav).

This Post:
00
292874.5 in reply to 292874.4
Date: 04/03/2018 12:58:20
Overall Posts Rated:
2121
Jaha, Q1 klar av matchen. Från 5-poängsledning till 12-16, till 21-20. Matchen svänger fram och tillbaka, precis som den ska göra i en jämn finalserie.. Jag vågade inte gissa GDP idag då Machines smart nog ändrat mycket på senaste tiden, och blir det fel så kan det vara avgörande i en tajt match som denna. Lutade mot LI med deras C Nigon men inget att göra åt nu, får fundera om vi rentav chansar GDP i match 2 istället.

Noviello är riktigt bollkåt idag men skjuter i skrivande stund endast blygsamma 1-8 FG idag, Palmarini 1-5. Antagligen så lär dem väl steppa upp sig i resten av matchen och skjuta likt Curry resten av matchen... Fernán Puig spelar bra idag iaf.

Jag tror/hoppas att vi kommer knipa en knapp seger idag och att våra avbytare visar vägen, men det lär bli nervöst i 4e quarten. Glädjande dock att Pistonpanters leder stort mot BBKR.

This Post:
00
292874.6 in reply to 292874.4
Date: 04/03/2018 14:34:24
Overall Posts Rated:
2121
Okej. Det skulle nog främst vara Helsingborg eller Hårdboll isåfall som det ser ut just nu.

Ja, frågan är ju om det är mer lönsamt att gå upp till SBBL eller vara kvar i 2an? Jag tror att promotionbonusen + ytterligare några miljoner får gå åt att bygga ett tillräckligt konkurrenskraftigt lag till SBBL. Och i det fallet skulle det vara bättre att avvakta med att gå upp tills egentränade spelarna är färdiga och ekonomin ligger nära 25 miljoner, eller som minst 8-siffrigt.

Knätofs var hur nära en uppflyttning under många säsonger i våran division men avvaktade (svåra motståndare också) och när dem väl tog steget upp svar Hammarstrand & co nästan färdiga och med pengarna från alla år i 2an så kunde dem ju klara av SBBL med råge och bli ett topplag. Jag vet inte hur det ser ut med TV-avtalet och lönegolvet, men ställer man upp i SBBL med ett lag som riskerar en "fan boycott" så vet jag inte om en SBBL-plats skulle vara så mycket bättre ekonomiskt. Bra draft-spelare lär man ju få i det fallet iaf.

Ska du ny träna en 18/19-åring så blir det ju svårt i SBBL. Men det spelar ju roll hur serien ser ut nästa säsong, har du chans att gå upp utan att behöva bekosta allt för mycket på nya spelare är det nog inte dumt att ta chansen.




This Post:
00
292874.7 in reply to 292874.6
Date: 04/03/2018 14:39:45
Overall Posts Rated:
2121
Första finalmatchen klar! Den var jämnare än siffrorna antyder, vi hade en knapp ledning (2 p) med halva 4e kvar och nu väntar en väldigt tuff bortamatch. Vi ska ta och slipa lite på taktiken om det ska bli en vinst där men vi får se vad vi kan göra..

This Post:
00
292874.8 in reply to 292874.6
Date: 04/03/2018 14:59:43
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jag har inga förväntningar att hänga kvar om jag går upp utan tror enbart att det är väl så lönsamt att åka jojo mellan divisionerna som att enbart samla pengar i tvåan. Får trots allt promotion bonus. Sen tror jag nog att man ska kunna vinna tillräckligt med matcher i SBBL för att slippa fan boycott men vet inte hur dåligt det får gå för att drabbas av det så kanske man ska vara lite orolig över det trots allt om man går upp. Men tror oavsett att du tjänar på att gå upp även om du kommer från den svagaste serien (därmed inte sagt att du skulle vara den svagaste nykomlingen eftersom du briljerat).

This Post:
00
292874.9 in reply to 292874.8
Date: 04/09/2018 07:21:04
Overall Posts Rated:
2121
Ok! Läste igenom spelmanualen för förta gången nyss, jag hade inte en aning om att promotionbonusen låg på 1,5M$, trodde den var betydligt lägre. Samt att fan-boycotten tydligen inte påverkar speciellt mycket så länge man vinner en match då och då samt inte har en 15-20M$ på banken. Man lär sig något nytt varje dag..

Då är jag mer benägen att hålla med dig såklart, jag tror också på att du skulle tjäna på det. Du har nog ett tillräckligt bra lag redan nu för att ta ett par vinster i SBBL med en crunch här och där och eftersom du får minst en säsong till på dig så jag tror jag inte att fan-boycotten skulle påverka dig avsevärt mycket. Men du vet nog vad som krävs där bättre än mig så det avgör du nog bättre själv.. ;)

Tack! Jag hoppas också på det. Vi har aldrig varit ett lag som sparar ihop stora summor pengar och vår pengakista är i det närmaste tom. Ska lyckas uppgradera/byta ut coachen och läkaren i det värdelösa staff-systemet också.. Med det sagt så bör promotionbonusen räcka till en ny Guard/Forward beroende på spelsystem och sedan bör vi vara någorlunda redo också.

This Post:
00
292874.10 in reply to 292874.9
Date: 04/09/2018 07:28:38
Overall Posts Rated:
2121
Jaha. Då var den jämna finalserien klar. Blev lite fundersam när Noviello skadades efter drygt 2 min och min 36-årige reserv Sadiler skulle få spela resten av matchen men det gick vägen ändå. Hemmaplansfördelen blev tillslut avgörande i mitt tycke och hade Mean Machines haft hemmaplansfördel hade dem antagligen tagit steget upp istället. Nu tror jag att dem tar steget upp nästa säsong istället så länge man inte säljer av laget, och med en ny SF så bör dem definitivt vara SBBL-redo.

Ska bli intressant och se vilket av dem 5 nya lagen i SBBL kan hävda sig bäst men min gissning blir nog Pistonpanters, beroende på värvningar och conference.

Tack för en spännande säsong och lycka till i nästa!

This Post:
00
292874.11 in reply to 292874.9
Date: 04/09/2018 07:28:48
Overall Posts Rated:
2121
Edit: Dubbelpost

Last edited by Ohlalallana at 04/09/2018 07:34:54