BuzzerBeater Forums

BB Nederland > NT Orange Lions

NT Orange Lions

Set priority
Show messages by
This Post:
33
320320.1
Date: 08/28/2023 05:28:08
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
Een nieuwe thread voor de komende seizoenen, lijkt me niet nodig om elk seizoen een nieuwe te maken.

Nog even een korte terugblik op het EK; onze poulegenoot Servië wist het tot de finale te schoppen, een knappe prestatie die ook bevestigt dat het geen schande is dat zij ons hadden gepasseerd in de poule. Ik blijf ook herhalen dat het verschil tussen landen steeds kleiner wordt, en als ik naar de selecties van andere Europese teams kijk is het wellicht niet eens onlogisch dat we niet in de top 12 zitten. De details worden daarom steeds belangrijker; dus goede wedstrijdvoorbereiding kan het verschil maken. Daar blijf ik me ook voor inzetten en blijf ik voor leren.

Dit seizoen staat het verliezerstoernooi op het programma, met zo snel ik het kan zien geen enorme verassingen in de deelnemers. Ons schema is als volgt: Georgië (thuis), Bahamas, Moldavië, Andorra, Griekenland (thuis), België (uit), Zwitserland, Slowakije (uit). Zo te zien hebben we een relatief zwaar programma met 2 Europese subtoppers, waar de meeste andere subtoppers maar 1 zo'n tegenstander hebben. Desalniettemin zijn het wel wedstrijden die we kunnen winnen, dus daar gaan we ons ook op voorbereiden.

Na Baeke zit de inmiddels 35-jarige Pinxteren ook niet meer in de basis. Ook voor hem geldt dat hij nog paraat staat, maar de basis willen we graag duurzaam bezetten. Voor zijn vervanging is de keuze op 28-jarige Gerko Ubbink van de Rotterdam Raptors gevallen. Zoals ook vorig seizoen gezegd ligt de kwaliteit aan de rand van de selectie erg dicht bij elkaar, het is nog wachten op de onderscheidende talenten, maar manager Dr.T.Rex heeft uitermate goede training verzorgd en mag daarvoor beloond worden met een basisplaats voor 1 van zijn spelers, waar zijn andere talent (Yardi Grijsaart) paraat staat als oproepkracht.

De voortgang bij de talenten is ook dit seizoen wisselend, met mooi voortgang bij groep van 28 en 26, maar Roijen en Van Ree hebben bijvoorbeeld weinig pops gehad. Heijs, van den Ouden en Zwijnen komen in de buurt van de basis en Heidemans is als 22-jarige een mooi talent voor de shortlist. Het wordt alleen steeds duidelijker dat er een groot gat is in de pijplijn qua bigs, dus ik hoop dat de huidige bigs het lang vol gaan houden en er spoedig supertalenten aantreden die vroeg kunnen aansluiten. Voorlopig zitten we echter nog helemaal goed qua bigs.

Progressie van talenten:
30 jarigen:
+01 Rooms (buitenland, ex-DREAM Paragon)
+01 de Grip (buitenland, ex-DREAM Paragon

29 jarigen:
+00 van der Vegt (BasketballBreak Ballers)
+00 Roijen (Los Gansos, transfer)

28 jarigen:
+03 Ubbink (Rotterdam Raptors)
+04 Grijsaart (Rotterdam Raptors)
+02 Boekhoorn (Nightearls)
+02 Warmelink (FC Den Haag)

27 jarigen:
+05 Heijs (buitenland)

26 jarigen:
+06 Haasnoot (NFH basket)
+06 van den Ouden (Primoss)
+09 Zwijnen (Eindhoven Eagles)

25 jarigen:
+04 van Ree (buitenland)
+03 Borgsteede (The Flying Squirrels)
+06 Langeveld (Cruesli)

24 jarigen:
+10 van Kallen (buitenland)

23 jarigen:
+10 Kim Hengeveld
+11 Wolter Lobbezoo

22 jarigen:
Jans Heideman

Last edited by Jeründerbar at 08/28/2023 10:27:26

This Post:
22
320320.2 in reply to 320320.1
Date: 09/13/2023 10:07:13
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
Wat gaat de tijd toch snel, de eerste 2 wedstrijden zijn alweer achter de rug:
Georgië vs. Nederland 82 - 105 (71456)
Nederland vs. Bahamas 129 - 76 (71501)

De coach van Georgië zette met vrij simpele logica in op een LI van onze kant, omdat we qua vormen beperkt leken te zijn qua tactieken. Gezien het verschil in kwaliteit verwachtte ik echter al dat ze een GDP in wilden zetten, dus was er eenvoudig op te anticiperen middels een inside ISO die tot een dubbele foute GDP leidde van de Georgiërs. De veelzijdigheid van Jip van Nistelrooij was in deze aanval goed zichtbaar, gezien hij kinderlijk eenvoudig de 2-3 zone van de tegenstander wist uit te spelen met als resultaat 33 punten (12-19 FG, 1-4 3FG, 8-9 FT) en 4 assists (met slechts 1 TO). Ook verdedigend wist Jip zijn stempel te drukken met 8 rebounds, 1 steal en een block, en was daarmee ook duidelijk man of the match.
Verder waren de statistieken conform wat je zou verwachten in een dergelijke wedstrijd, waarin we door de vele missers van de tegenstanders zelfs met onze M2M defense meer rebounds hadden dan de 2-3 zone.

De wedstrijd tegen de Bahamas was natuurlijk ook weinig spannends en was de uitdaging puur hoe we het doelsaldo zo goed mogelijk konden spekken. Een correcte voorspelling droeg een steentje bij, over de 2-3 zone valt nog te twisten. Het was duidelijk dat de tegenstander outside geen dreiging vormde en het dus gunstig leek om veel jumpshots aan te moedigen en meer rebounds te kunnen pakken met de zone, maar de tegenstander schoot boven verwachting (relatief) trefzeker (te zien aan de PP100). Desalniettemin een nette +53 die ons op plek 9 brengt.
Een geluk bij een ongeluk is dat Gerko Ubbink (Rotterdam Raptors) zijn debuut kon maken wegens slechte vormen en vroegtijdige aftakeling, maar dit glansrijk deed als topscoorder met 21 punten (9-15 FG, 1-2 3FG, 2-2 FT), 8 rebounds en 3 steals.

Volgende week staat Moldavië op de planning, waar de spannende wedstrijd in de 2de helft gaan komen. Verder nog geen hele opvallende uitslagen, maar om toch enkele te noemen:
Brasil vs. Peru 99 - 111 (71445)
Ceska Rep. vs. Iran 116 - 117 (71460)
Iran vs. Luxembourg 102 - 103 (71490)
Deutschland vs. Canada 100 - 96 (71431) gelijke effort, dubbele goede GDP en correcte zone van Duitsland en toch maar 4 punten verschil

This Post:
55
320320.3 in reply to 320320.2
Date: 11/07/2023 05:50:28
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
Met de directe communicatie via Discord en een drukker prive leven merk ik dat deze verslagen er steeds vaker bij in schieten. Hierbij nog een review van de rest van het verliezerstoernooi.

Na 2 verplichte nummers tegen Moldavië en Andorra stond de wedstrijd tegen Griekenland op het programma. Een recente rivaal die we de 3 voorgaande seizoenen ook troffen, waarbij zij ons in S59 van de EK halve finale hielden met een CT, wij op het WK van S60 hun CT wel konden weerstaan om de "elite eight" te bereiken, en ook vorig seizoen wisten we een belangrijke wedstrijd tegen ze te winnen met gelijke inzet. De Grieken wilden ongetwijfeld de score gelijk trekken, en ze speelden daarom wederom met meer inzet. We konden ze ternauwernood met minder inzet verslaan in de thuiswedstrijd die gedomineerd werd door sterke verdediging: Hellas vs. Nederland 72 - 73 (71604)

De wedstrijd daarna tegen de Belgen plaatste ons in de rol die Griekenland tegen ons had; een uitwedstrijd tegen een geduchte tegenstander die we graag wilden winnen met meer inzet. Daar hadden we volgens mij een goede uitgangspositie voor, maar het bleek dat ik hun outside aanval had onderschat met onze 2-3 zone, en daarop hadden ze goed geanticipeerd met een Run & Gun aanval zonder hun vaste krachten van vorige seizoenen. We konden ons rebounded voordeel niet voldoende benutten, en ook aan de vrije worplijn hebben we ongewoon veel punten laten liggen (7), waar we normaal tussen de 85% en 95% schieten was dat nu 80%. Nederland vs. Belgium 91 - 95 (71658)

De laatste wedstrijd van de groepsfase was tegen Slowakije, dat ons vorig seizoen wist te verslaan met meer inzet en goede tactiek. Deze keer leken wij de underdog door de uitwedstrijd, onze slechte vormen en beperktere selectie. Waar ik in de aanval wel de durf toonde voor een onverwachte tactiek (die betere PP100's leverde dan de tegenstander), verzuimde ik dat in de defense door niet op hun inside aanval te anticiperen. Benne was nog wel een lichtpuntje in een nieuwe context voor hem, waarin hij als enige starter een positieve +/- wist te noteren. Nederland vs. Slovensko 88 - 103 (71748).

Dit bracht ons naar de knock-out fase zonder thuisvoordeel, met Canada als tegenstander. In deze positie wilden we groot risico nemen om nog een mogelijk pad naar thuisvoordeel voor het komende EK in zicht te houden, maar die pakte helaas verkeerd uit. Met minder inzet, een foute GDP en verkeerde zone was het een kansloze exercitie. Nederland vs. Canada 79 - 103 (72011)

Concluderend blijft bij mij het gevoel achter dat we een seizoen hadden met een lastig uitganspunt, versterkt door een uitdaging in de selectie en verkeerd uitgepakte tactische keuzes. Ik denk zeker niet dat het aan mijn inzet heeft gelegen (ik blijf uitgebreide analyses doen ter voorbereiding van wedstrijden), hoewel er zeker nog een hoop te verbeteren valt.

Binnenkort volgt de preview voor komend EK, met afgelopen maandag al een tipje van de sluier in de vorm van het informele debuut als starter van Melchior Zwijnen van hofleverancier Eindhoven Eagles.

This Post:
00
320320.4 in reply to 320320.3
Date: 11/07/2023 12:57:15
Dutch Pacers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
1212
Thanks Coach voor dit verslag en je inzet..

This Post:
33
320320.5 in reply to 320320.4
Date: 02/17/2024 05:22:26
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
De preview is er niet meer van gekomen, en de tussentijdse verslagen van het EK van dit seizoen ook niet meer. Na een teleurstellend verlies is het altijd extra zwaar om een verslag te schrijven, dan schiet het er dus nog vaker bij in helaas. Helemaal als we 5x verliezen zoals dit EK, wat wel echt een dieptepunt is, helemaal omdat we nog maar 3 seizoenen geleden bij de laatste 8 op het WK zaten.

Ik betreur het dat de ontwikkeling van de nieuwe talenten, vooral bij de guards, niet is afgerond naar volle potentie. Een aantal door verkoop en geen verdere training, anderen door prioriteiten bij de club. Het valt ongelukkig samen, wat we als relatief klein land niet kunnen hebben. Dan zie je dat je wordt ingehaald door andere landen van gelijke grootte (zoals Slovenië en Bulgarije), en de marge met de iets kleinere landen zo klein is dat je bij een tegenslag (GDP of inzet) eerder de klos bent. Tel daarbij op dat onze achterblijvende guards samenvallen met de opkomst van outside tactieken en je hebt alle ingrediënten voor een uitermate teleurstellend seizoen als deze.

Er zijn ook wel wat lichtpuntjes geweest. Zo waren er de mooie wedstrijden van nieuwe talenten, zoals Paul van den Ouden (49562412) tegen Duitsland (73372), Lance Heijs (49264475) tegen Armenië (72507) en Melchior Zwijnen (49563207) tegen Slovenië (73307). Ook deze spelers hebben nog wat groei te gaan om echte sterspelers te worden, maar de basis ligt er.

Ook heeft Roodenburg verder getimmerd aan zijn legacy, met inmiddels 148 interlands staat hij 5de, met slechts 7 wedstrijden achter de nr 2. Met de goede zorg van Tesse is dat zeker geen onmogelijke taak. Daarnaast is hij gestegen naar plek 4 bij rebounds, en is hij zelfs de top 10 van assists binnengedrongen, wat tegenwoordig typisch blijkt voor onze bigs (laatste 3 seizoen stonden er alleen maar bigs in de top 3 assists).

Over passing bigs gesproken, Maxim Benne heeft een top 10 prestatie voor assists in een wedstrijd geleverd tegen Duitsland (73372) met 13 stuks. Het was sowieso al een kwestie van tijd (en speelvorm) wanneer er passing records gingen sneuvelen door mannen zoals Benne, maar met de update van de Game Engine met de hogere effectiviteit was het een gegeven.

Is er dan licht aan het eind van de tunnel? Nou, in ieder geval is het geen schijnwerper. Versterking bij de guards is nog minimaal 2 seizoenen weg (en dan zijn ze nog niet op hun hoogtepunt), en tegen die tijd zitten we waarschijnlijk weer krap bij de bigs. Ik zie dus nog geen gouden generatie in de toekomst, dus zal ik mijn uiterste best moeten blijven doen om het maximale eruit te halen.

Last edited by Jeründerbar at 02/17/2024 15:58:03

This Post:
00
320320.6 in reply to 320320.5
Date: 02/17/2024 09:51:24
Dutch Pacers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
1212
Zou dit kunnen komen omdat het op het bb platform nagenoeg dood is? Ik begrijp dat er een app wordt gebruikt, buiten het forum om, wat actief is? Maar wellicht handig daar van af te stappen om bb-Nederland weer zichtbaar actief te krijgen OP bb..

This Post:
00
320320.7 in reply to 320320.6
Date: 02/17/2024 09:52:33
Dutch Pacers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
1212
En dan te beginnen met een project om weer een gouden generatie op gang te krijgen? De burger weer hoop geven!

This Post:
00
320320.8 in reply to 320320.5
Date: 02/17/2024 15:55:53
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
516516
Second Team:
The Milk
dank je voor de shoutout van Roodenburgh. Ik hield zijn rebounds en assists inderdaad scherp in de gaten dit seizoen. Ik hoop dat ook komend seizoen de drops nog even uitblijven en dat hij anders zo nodig nog even als backup mee kan.

Crunchy! If you eat fast enough
This Post:
11
320320.9 in reply to 320320.6
Date: 02/18/2024 03:51:52
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
Geen idee of dat van invloed is, maar ik kan wel een poll maken om wat info te verzamelen. Het zou ook helpen als managers van zich laten horen wat ze nodig hebben of fijn vinden m.b.t. het trainen van NT spelers.

Ik denk overigens niet dat van Discord (de app buiten BB) af stappen gaat helpen, dat heeft de actieve managers in ieder geval dichter bij elkaar gebracht en de samenwerking verbeterd, omdat communiceren daar veel makkelijker gaat. Als ik daar wat post krijg ik een hoop meer respons dan hier. Het is ook geschikter om "vertrouwelijke" info te delen zonder dat je daar supporter voor nodig hebt. Het zou eerder én-én moeten zijn, maar ik zou ook iedereen blijven aanmoedigen om aan te sluiten op de Discord. Misschien moeten we dat gewoon beter adverteren.

Er is overigens onlangs een U21/NT project van start gegaan, dat is de U21 generatie van dit seizoen en die van volgend seizoen. Dus daar zit wel wat hoop in, maar dat is ook nog ver weg.

This Post:
00
320320.10 in reply to 320320.5
Date: 02/18/2024 11:59:41
Pers0wnages
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
5151
Second Team:
Pers0wnages II
Goede analyse coach. Ja op guard is het sinds Baeke en Pinxteren wel wat minder geworden. Zoals je zelf uiteenzet kan je dan wel tegen zo'n seizoen als deze aanlopen. Om mijn eigen speler dan maar in de schijnwerpers te zetten, Jip heeft de top 10 all team in rebounds dit seizoen gehaald. Net als de voorgaande drie seizoenen (vooralsnog) de top 3 in points/rebounds/assists gehaald. Helaas heeft het tot weinigs W's geleid.

This Post:
00
320320.11 in reply to 320320.10
Date: 02/19/2024 04:19:06
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13281328
Ai ben ik gewoon de prestatie van onze MVP vergeten te vermelden... Goed dat je hem ook nog even in de schijnwerper zet, niet meer dan terecht! Altijd goed in vorm, nog fijne pops en hoge stamina, meer kan ik me echt niet wensen van je spelers. Aan hem heeft het niet gelegen, en ik vind het oprecht jammer dat we niet meer hebben kunnen bereiken tijdens zijn piek.