BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Assisterande FK - viktig fråga

Assisterande FK - viktig fråga

Set priority
Show messages by
This Post:
00
116419.1
Date: 10/22/2009 17:45:36
Overall Posts Rated:
1616
Hej vänner!

Känner att jag behöver slänga ut den här frågan på forumet för återkoppling och kommentarer.

Jag vill ta in Jokehim som assisterande FK för att kunna bolla idéer och tänka framtid.
För att han ska få korrekt information och kunna bidra skulle han behöva se spelarnas egenskaper.

Frågan till samtliga blir: anser du att det är rimligt att en Assisterande FK får ta del av samtliga uppgifter kring landslaget såsom spelarnas egenskaper?

Den här frågan anser jag inte bara är nåt vi bör klargöra för nu utan även för framtiden. Det vore orimligt att tro att en person kan fatta de bästa besluten utan de bästa besluten nås av en grupp som alla får samma information.

Kommentera, föreslå, kritisera, uppmuntra! Allt är tillåtet eftersom DU bryr dig.

Mvh,
SidiAmin
FK A-landslaget

This Post:
00
116419.2 in reply to 116419.1
Date: 10/22/2009 22:20:35
Overall Posts Rated:
8080
Själv tycker jag att det spårat ut totalt i HT med en massa staber och överdrina krav i HT, så jag ser helst att vi lyckas hålla BB kvar på en sundare nivå, m.a.o. så är jag emot själva idén med en assisterande FK. Gör det bästa du kan med laget, tänk på att det är ett spel som går ut på att ha roligt och njut. ;)

From: Mannen

This Post:
00
116419.3 in reply to 116419.1
Date: 10/23/2009 03:05:29
Overall Posts Rated:
7575
Jag håller nog med Chesp här. Jag tycker dock det hade varit betydligt mer intressant med landslagen om alla kunde se skillsen, nu är det ganska tråkigt att se matcherna eftersom du inte vet om skotten de tar är bra eller dåliga eller varför de tar skotten/slänger bort bollen osv.

/Mannen
This Post:
00
116419.4 in reply to 116419.1
Date: 10/23/2009 07:22:58
Overall Posts Rated:
00
Några spontana tankar

Jag är för. Jag tror precis som OP att det är bra att NT ledaren kan bolla med någon. Det jag misstänker att många är oroliga för är att just deras konkurrenter ser statsen på deras spelare som är allokerade till NT, men... För det första tror jag att antalet sådana spelare kommer vara få även i de bra lagen och för det andra tror jag att man bör begränsa antalet assisterande till just en. Personligen anser jag att det bör vara U21 FKn eftersom denne (förhoppningsvis) redan är den nästmest insatte sammanhanget. Mängden info den ende assisterande FK bör ha är dock fullständig info enligt min uppfattning eftersom det ändå inte går att kontrollera och därför att det hela blir löjeväckande med att någon skall komma med goda råd utan att ha rätt information.

//L

From: Mannen

This Post:
00
116419.5 in reply to 116419.4
Date: 10/23/2009 08:31:14
Overall Posts Rated:
7575
Det jag är mest rädd för är väl att mycket kommer bollas mellan dessa båda herrar, skulle mycket hellre ´se en öppen diskussion på forumet. Att någon från ett annat land skulle se vår diskussion och dra nytta av det anser jag vara en liten kostnad för den stora vinsten.

Kul med ett nytt namn på forumet!

/Mannen
From: Jokehim

This Post:
00
116419.6 in reply to 116419.5
Date: 10/23/2009 10:27:01
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jag ser inte detta som så stor grej egentligen. Jag har diskuterat laguttagning för U21 med Coffemug som tidigare tränat U21. Tycker det är rätt skoj bolla idéer. Vad jag har full förståelse för är om man misstycker att förbundskaptenen ger ut egenskaperna för ens spelare till konkurrent. I nuläget finns det ingen konkurrent till Coffemug som har spelare i U21 så ser personligen inte vilken skada som jag skulle orsaka för ett lag om ett lag som man ändå inte möter vet om deras spelares egenskaper. Överlag är det väldigt många spelare i U21 som tränas av utländska lag och är väl än värre för seniorerna gissar jag.

Om man inte "skvallrar" om konkurrents spelare så tycker jag personligen inte att det är någon större skillnad än om man delger sin egen spelares egenskap till någon annan.

Med andra ord så länge man inte ger fördel till annan spelare tycker jag inte det är ett problem.

Gällande biträdande förbundskapten så ska man inte dra för stora slutsatser kring det. Jag diskuterar gärna spelare med Sidi och laguttagningar. Några av spelarna känner jag väl till sen tidigare då de spelat i U21 och har även koll på andra spelare och dess managers aktivitet för att de varit med i U21. Tycker överhuvudtaget att det är bra att synka samspelet mellan U21 och seniorerna så att de förs vidare.

Något jag aldrig kommer orka med är i alla fall att kontakta de lag som har U21 spelare för att be dem träna så att det bäst passar U21. Jag tror jag kontaktat två managers för träningshjälp. Första gången för att tipsa om att inte använda spelaren för mycket då det skadar Game Shape, huvudsakligen för hans eget bästa. Andra gången för att tipsa en manager om att sluta enbart träna skytte då hans spelare både var usel skytt och usel försvarsspelare trots väldigt hög Jump Shot/Jump Range. Bägge gångerna var det alltså huvudsakligen av ren vänlighet. Jag har även när någon undrat hur de ska träna spelarna försökt ge vägledning men då egentligen huvudsakligen för deras eget lags skull och inte U21. Tänker inte börja jobba efter att få skräddarsydda spelare för U21. Vore ju annars kanon med några spelare som har stark offensiv outside och några med stark defensiv outside osv.

Att börja använda sig av scouter för att göra liknande jobb för mig kommer jag inte heller ägna mig åt. Krävs det sån arbetsinsats blir det helt enkelt både långt över min ambitionsnivå och väldigt överdrivet. Är väldigt mycket emot farmarlag så kommer aldrig uppmuntra till det.

När det gäller diskussion kring spelare så känns det besvärligt då man inte i forumet utan tillåtelse vill delge spelarnas styrkor och svagheter. Skulle givetvis kunna fråga spelarens manager men det tycker jag är överdrivet. Diskuterar gärna taktiska val m.m. men vill helst undvika posta vilken taktik jag spelar före match då jag är helt säker på att många lag faktiskt kollar forumet för att se vad man ska spela. Det jag brukar göra är att summera hur motståndarlaget brukar spela för att ge underlag på vad jag väljer spelare ifrån. Den som följer landslaget väl kan också utläsa därifrån hur jag använder olika spelare och hur jag resonerar men tyvärr sällan före match.

From: Jokehim

This Post:
00
116419.7 in reply to 116419.6
Date: 10/23/2009 10:30:27
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
I korthet:
* Tycker inte det är känsligt om man ger spelaregenskaper så länge det inte är för motståndare i samma serie.
* Biträdande förbundskapten enbart för att diskutera taktikval före match inte mer än så
* Jag kommer endast kontakta lag i sällsynta fall men då för att hjälpa laget inte för att huvudsakligen hjälpa U21.
* Jag kommer aldrig att skicka träningstips för att likt Hattrick skräddarsy spelare.

Tror det summerar det jag utvecklat i tidigare inlägg.

From: Mannen

This Post:
00
116419.8 in reply to 116419.6
Date: 10/23/2009 11:23:40
Overall Posts Rated:
7575
När det gäller diskussion kring spelare så känns det besvärligt då man inte i forumet utan tillåtelse vill delge spelarnas styrkor och svagheter. Skulle givetvis kunna fråga spelarens manager men det tycker jag är överdrivet. Diskuterar gärna taktiska val m.m. men vill helst undvika posta vilken taktik jag spelar före match då jag är helt säker på att många lag faktiskt kollar forumet för att se vad man ska spela. Det jag brukar göra är att summera hur motståndarlaget brukar spela för att ge underlag på vad jag väljer spelare ifrån. Den som följer landslaget väl kan också utläsa därifrån hur jag använder olika spelare och hur jag resonerar men tyvärr sällan före match.

Första delen har jag inga synpunkter på. Det sista däremot kan jag förstå hur du tänker men jag tror det är överdrivet. Väldigt få matcher som skulle avgöras på det sättet iaf av de jag sett. Vi är oftast så mycket bättre eller så mycket sämre attt det gör mindre skillnad. Dessutom föredrar jag en diskussion kring laget framför att laget vinner. Men så har ju jag iof inte mycket att förlora på det.

Skulle även tycka att BB kunde visa spelarna i landslagen så kunde man få extra mycket exp eller något som komp(då menar jag märkbart mer). Då skulle iof kanske inte han med 1 i handling och passing platsa i landslaget, men borde han det?

/Mannen
This Post:
00
116419.9 in reply to 116419.1
Date: 10/23/2009 12:09:27
Overall Posts Rated:
2727
Jag tycker att det är bra om man har en eller kanske två erfarna/taktiskt vetande killar som bollplank :)

From: Jokehim

This Post:
00
116419.10 in reply to 116419.8
Date: 10/23/2009 16:32:45
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Hade jag skrivit i forumet att jag kör crunch och Look Inside mot Holland tror jag alldeles säkert de noterat det och då hade jag varit chanslös. Vet att England rimligen varit inne på vårt forum för att kolla om det finns någon taktik. Så tror inte man kan avslöja taktik i jämna matcher. Är matchen förlorad eller vunnen på förhand brukar jag förklara hur jag ska spela men är ju rätt ointressanta just för dessa matcher.

Ska man diskutera lag tror jag tyvärr man likt Skåning/Coffemug är tvungen starta federation för detta och det tycker jag inte är en bra lösning och vet att det var klagomål kring detta också.

From: Mannen

This Post:
00
116419.11 in reply to 116419.10
Date: 10/23/2009 17:05:39
Overall Posts Rated:
7575
Det är möjligt att det är som du säger, jag menar bara att det är dessa faktorer som gör landslagen totalt ointressanta för mig.

/Mannen