BuzzerBeater Forums

BB Sverige > U-21 Sverige s32-33

U-21 Sverige s32-33

Set priority
Show messages by
From: jacob_f
This Post:
00
272858.8 in reply to 272858.7
Date: 8/12/2015 5:11:22 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Nu har jag scoutat lite mer specifikt på olika spelartyper som kan komma att bli aktuella i en uttagning till U-21 truppen. Min tanke är att presentera vilka spelarna är i ett senare inlägg.

De olika "spelartyperna" jag tittat på är dessa,

Stark OD

Driva på korg outside

Stark skytt

Bra passare outside

Olika typer av SF (här ser det dock ut att bli antingen inside- eller outside-spelare)

Stark försvarare inside

Stark skytt inside

Bra blockare

Allround-inside

Vad säger ni? Är det någon annan typ av "spelartyp" det skulle behövas i truppen?

From: Jokehim

This Post:
00
272858.9 in reply to 272858.8
Date: 8/12/2015 5:33:43 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
För U21 truppen är det viktigaste att försöka få tränare som är intresserad av att träna för en speciell position. Naturligtvis än bättre med ett varierat utbud av olika spelarkaraktärer men tror nyckeln är att inte ha någon position som är extra svag. Som jag förstått det från förbundskapterna på slutet har det blivit lite för mycket fokus på SF vilket ju egentligen är jobbigaste positionen att träna men samtidigt kanske den minst utslagsgivande positionen i U21. En bra tränad SF kan ju rentav bli lite för allround och göra det svårt att köra med extra stark outside eller extra stark inside när behövligt, dvs kör man insideskytte är vikten av outsideskytte inte lika viktig som IS osv.

This Post:
00
272858.11 in reply to 272858.6
Date: 8/12/2015 6:05:28 AM
Overall Posts Rated:
2121
Har väl lite med att göra att spelet "dör ut sakta". Sedan finns det ju bara ett fåtal riktigt aktiva användare i de Svenska forumen och att skicka ut BB-mail varje vecka till varje ny spelare osv är ju mycket arbete. Kan ju säga att jag som startade förra säsongen generellt är mer aktiv och intresserad denna säsongen, fanns bara 1 mer aktiv i förra ligan (Inaktiv i forumen) å han spelade Grundoffensiv å samma försvar som alla andra botar så fanns inte mycket att ändra på taktikmässigt, inte heller i träningsmatcher, hade egentligen inget bra prospect å med lvl 1 tränare mestadels tränade jag mycket ST, FT å GS. Nu s32 är det mycket mer GDP, ändra taktiker, även träna spelare då jag har hyfsade prospects, bl.a 2 19-åringa guards med 53 i TSP. Tror väl också att dom som är intresserade kommer att leta sig till forumen osv, även om ett BB-mail som infattar viktiga detaljer å tips osv hjälper mycket.

From: Jokehim

This Post:
00
272858.13 in reply to 272858.12
Date: 8/12/2015 8:08:19 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Eller väl framför allt den avslappnade diskussionen som framför allt fanns i serie II.4's forum som saknas idag. Att den saknas beror till stor del på att användarantalet både för BB och andra liknande managerspel minskar. Är övertygad om att det går att skapa ett aktivare forum och därifrån öka intresset kring spelet, speciellt med tanke på krisen som Hattrick befinner sig (till stor del förorsakat pga chockhöjningar på supporterpaketen). Vad som Hattrick visar på är att många till stor fortsätter spela p.g.a. forumaktiviteten och är inte överraskande att många ger upp när aktiviteten i både allmänna och supporterforum minskar.

Landslaget är något som bidrar till en del aktivitet i Hattrick och även om det inte kommer så väldans många vassa talanger i svenska draften så går det antagligen att skapa ett vasst landslag och få igång ett ökat intresse utifrån detta. Är dock svårt göra landslagen så pass intressanta att man kan bygga upp stark "farmning" (vilket jag tror kan ske utan att offra sitt egna lag även om tränare är dyra). Tråden som Manon starta upp förra säsongen visar på att det finns intresse kring en landslagssatsning och har man några eldsjälar som håller liv i det så tror även jag att det går få fram ett riktigt starkt landslag. Finland är ju i absoluta toppen utan att tillhöra de största nationerna i BB, dock har de mer än dubbla antalet lag än Sverige.

Men tror som sagt att ett aktivt forum där alla känner att man kan vara delaktiga kan lyfta svenska BB och det är antagligen långt ifrån omöjligt att nå upp till samma antal aktiva användare som i Finland även om jag får intrycket att basket som sport är mycket större i Finland än Sverige, dock börjar det förändras något med damernas framgångar senaste tiden (vilka väl inte är i nivå med Finlands herrlandslag dock).

Försöker gärna bidra med att skapa mer intresse kring BB även om jag inte vet riktigt hur jag kan göra det utöver att spamma forumtrådar

This Post:
00
272858.14 in reply to 272858.13
Date: 8/12/2015 11:30:13 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
Jag har just läst jokes oändligt långa meddelande på telefonen på finlandsfärjan, räknas det som engagemang?

Håller med om det mesta, ffa det där om SF inflationen. Väldigt viktig i seniorlandslag men för junisarna borde man prioritera försvar tror jag.

This Post:
00
272858.15 in reply to 272858.9
Date: 8/12/2015 12:08:12 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
För U21 truppen är det viktigaste att försöka få tränare som är intresserad av att träna för en speciell position. Naturligtvis än bättre med ett varierat utbud av olika spelarkaraktärer men tror nyckeln är att inte ha någon position som är extra svag. Som jag förstått det från förbundskapterna på slutet har det blivit lite för mycket fokus på SF vilket ju egentligen är jobbigaste positionen att träna men samtidigt kanske den minst utslagsgivande positionen i U21. En bra tränad SF kan ju rentav bli lite för allround och göra det svårt att köra med extra stark outside eller extra stark inside när behövligt, dvs kör man insideskytte är vikten av outsideskytte inte lika viktig som IS osv.

Idagsläget tycker jag mig inte se någon allround SF som kan spela i u-21. Utan det är antingen en outside- eller inside orienterad SF som lär få spela.

Som sagt hoppas jag hinna presentera vilka spelare som är närmast truppen i dagsläget.

Innan första spelarna tas ut tänker jag invänta träningsuppdateringen... Vet någon var jag kan hitta var respektive land uppdateras?

Sedan undrar jag också hur många spelare jag bör ta ut i ett första skede? Vad säger ni?

This Post:
00
272858.16 in reply to 272858.13
Date: 8/12/2015 12:23:36 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Är övertygad om att det går att skapa ett aktivare forum och därifrån öka intresset kring spelet,

även om det inte kommer så väldans många vassa talanger i svenska draften så går det antagligen att skapa ett vasst landslag och få igång ett ökat intresse utifrån detta.

Tråden som Manon starta upp förra säsongen visar på att det finns intresse kring en landslagssatsning och har man några eldsjälar som håller liv i det så tror även jag att det går få fram ett riktigt starkt landslag.

Men tror som sagt att ett aktivt forum där alla känner att man kan vara delaktiga kan lyfta svenska BB

Försöker gärna bidra med att skapa mer intresse kring BB även om jag inte vet riktigt hur jag kan göra det utöver att spamma forumtrådar :)

Nu har jag tagit ut några delar i ditt inlägg som jag tänkte kommentera.

Den stora frågan är hur vi får ett aktivt forum? Vad kan diskuteras? Min tanke är att försöka öka intresset kring u-21 landslaget till en början. Det borde gå att diskutera vårt stora landslag också. Men sen då?

Vi har stor chans att skapa grymma spelare. Bara av de jag scoutat och tittat extra noga på har stor chans att bli riktigt fina. Kul också att de flesta tränas av svenska managers.

Helt klart finns det ett intresse för landslagen. Men vi ska försöka göra än detta större!

Forumet är viktigt för att öka intresset för många. Dock inte alla.

KÄMPA SVERIGE!

This Post:
00
272858.17 in reply to 272858.15
Date: 8/12/2015 2:22:22 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201

Sedan undrar jag också hur många spelare jag bör ta ut i ett första skede? Vad säger ni?

Mitt förslag är mellan 10-12. Då har du plats att ta in fler men ändå tillräckligt för att börja spela matcher. Du vill alltid undvika att behöva sparka ut en spelare under pågående säsong, därför är det bra med en rätt liten första trupp. Det är ett råd jag inte själv lyder men i stora landslaget har spelare ibland samma manager säsong efter säsong och vissa litar man helt enkelt på att de håller form/tränar osv.

This Post:
00
272858.18 in reply to 272858.16
Date: 8/12/2015 2:27:11 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Som utlovat kommer det här vilka spelare jag tycker är lite mer intressanta än andra att kunna tas ut till min första U-21 trupp. En del spelare är aktuella på flera positioner.

Det skulle vara kul och intressant om ni som har spelare som jag skrivit upp här berättar lite kort om er spelare. :)

Ni andra som är besvikna för att just din spelare inte står med här. Skit i mig och fortsätt träna och försök få din spelares form vara på topp. Då kan din spelare hellre bli uttagen än en av dessa med dålig form!

Starka försvarsspelare outside:

Johan Svensson Kungsladugårds Kobras
Håkan Richardsson Pipa Organics, Utopia
Peter Ohlhall Hoops Uppsala
Nasos Dioletis Tallahassee Technicals, USA

Driva på korg outside:

Måns Ismar Mölndal Basket

Stark skytt outside:

Joel Eriksson Mitt Nya Lag
Fredrik Säfén Stockholm Air
Alfred Helland Pistonpanters
Niklas Jonsson HSC Tigers, Frankrike