Sjuk regel. Hur ska ett nytt lag som råkat köpa en 300k spelare kunna överleva om denna spelaren är tämligen omöjlig att sälja?
Ett nytt lag skall kanske inte köpa en 300k spelare!?
Dessvärre är det allt för vanligt att nya lag köper in liknande spelare eftersom man inte förstår hur orimligt det är att betala liknande lön i längden. Man ser endast att man kan köpa en superspelare för en jättebillig peng.
Det troliga är väl att Rosen får han såld för $1000 om han lägger ut han och det vore inte allt för förvånande att ett lag utan ekonomi för det köper in spelaren. Finns knappt några lag som faktiskt har råd att betala såna löner under en hel säsong. Jag har förvisso råd med det men då förstör jag bra mycket av mitt lagbygge då det blir ruggig obalans i löner.
Liknande spelare har tveklöst kört många nya lag i konkurs.
Tidigare ägare är svenska laget "Toys"R"us". Detta lag fanns i 2½ månader innan de gick i konkurs. Att det gick i konkurs är en självklarhet eftersom spelaren såldes mindre än en månad före laget gick omkull. Lag försvinner p.g.a. inaktivitet efter 6 veckor så spelaren kan inte aktivt ha transferlistats och sen laget plötsligt blivit inaktivt och lagt ner.
Nu är det antagligen rätt få av dessa lag som både kommer stanna i BB och som dessutom inte kan sälja av sin spelare. Gör man det inte ens möjligt för lag som går i konkurs p.g.a. för höga löner möjligheten att köpa lönemonstren i de olika landslagen så kommer det bli väldigt svårt att få spelarna sålda för vissa lönemonster är så kasst balanserade att de är i det närmaste osäljbara under några veckor av säsongen till lag som har råd med dem.
Man kan rentav se att någon landslagscoach tar ut ett lönemonster till landslaget för att knäcka den klubbens ekonomi ...