BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 22

Säsong 22

Set priority
Show messages by
This Post:
00
230880.525 in reply to 230880.523
Date: 3/4/2013 8:33:17 AM
Overall Posts Rated:
3434
Sjuk regel. Hur ska ett nytt lag som råkat köpa en 300k spelare kunna överleva om denna spelaren är tämligen omöjlig att sälja?

Ett nytt lag skall kanske inte köpa en 300k spelare!?

This Post:
00
230880.526 in reply to 230880.523
Date: 3/4/2013 9:38:48 AM
Overall Posts Rated:
8080
Sjuk regel. Hur ska ett nytt lag som råkat köpa en 300k spelare kunna överleva om denna spelaren är tämligen omöjlig att sälja?

Förstår varför den finns där från start men är ju bisarr i längden. Bra att veta för då ska man helt klart vara försiktig när man köper landslagsspelare ...

Det är inte regeln som är bisarr. Det bisarra är att det finns spelare med löner som är högre än vad något lag kan bära i längden.

Har svårt att se att ett nytt lag skulle få för sig att köpa en sådan kille och gör man det så är det bara konka och starta om. Ingen historik att förstöra.

This Post:
00
230880.527 in reply to 230880.51
Date: 3/4/2013 9:40:13 AM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Vad kan man som nykomling förvänta sig i tv peng och publik?

This Post:
00
230880.528 in reply to 230880.525
Date: 3/4/2013 10:32:54 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II

Ett nytt lag skall kanske inte köpa en 300k spelare!?

Dessvärre är det allt för vanligt att nya lag köper in liknande spelare eftersom man inte förstår hur orimligt det är att betala liknande lön i längden. Man ser endast att man kan köpa en superspelare för en jättebillig peng.

Det troliga är väl att Rosen får han såld för $1000 om han lägger ut han och det vore inte allt för förvånande att ett lag utan ekonomi för det köper in spelaren. Finns knappt några lag som faktiskt har råd att betala såna löner under en hel säsong. Jag har förvisso råd med det men då förstör jag bra mycket av mitt lagbygge då det blir ruggig obalans i löner.

Liknande spelare har tveklöst kört många nya lag i konkurs.

Tidigare ägare är svenska laget "Toys"R"us". Detta lag fanns i 2½ månader innan de gick i konkurs. Att det gick i konkurs är en självklarhet eftersom spelaren såldes mindre än en månad före laget gick omkull. Lag försvinner p.g.a. inaktivitet efter 6 veckor så spelaren kan inte aktivt ha transferlistats och sen laget plötsligt blivit inaktivt och lagt ner.

Nu är det antagligen rätt få av dessa lag som både kommer stanna i BB och som dessutom inte kan sälja av sin spelare. Gör man det inte ens möjligt för lag som går i konkurs p.g.a. för höga löner möjligheten att köpa lönemonstren i de olika landslagen så kommer det bli väldigt svårt att få spelarna sålda för vissa lönemonster är så kasst balanserade att de är i det närmaste osäljbara under några veckor av säsongen till lag som har råd med dem.

Man kan rentav se att någon landslagscoach tar ut ett lönemonster till landslaget för att knäcka den klubbens ekonomi ...

This Post:
00
230880.529 in reply to 230880.524
Date: 3/4/2013 10:33:19 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
202202

(39 eller sämre i draftordning) Oscoutad spelare: Ratu 4889 allstar

Även Ratus spelare gick förstås före jag fick välja så ingen jag kunde snott åt mig. Ser ut som en ruskigt stark draft men får väl vänta tills man sett skills på åtminstone de tre första och Ratus lönemonster.

Fortsätter min vana och draftar återigen rätt hyggligt.
Min draftee är given i U 21 om tre säsonger om han tränas rätt, problemet är att jag har inte möjlighet att byta till inside träning denna säsong. Så han får väl slumpas på transfern, lite bitterljuvt :/

This Post:
00
230880.530 in reply to 230880.526
Date: 3/4/2013 10:40:30 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Har svårt att se att ett nytt lag skulle få för sig att köpa en sådan kille och gör man det så är det bara konka och starta om. Ingen historik att förstöra.

Förvisso sant. Men vore än bättre att man värnade om nya användare genom att inte tillåta att man köper på sig spelare med extremt hög lön.

Har föreslagit i Suggestions forumet att man ska införa lönetak. Man kan lägga detta i relation till lönegolvet, t.ex. maxlönen för laget får inte överstiga 2.5*"player salaries floor", eller i relation till intäkter och utgifter, t.ex. maximala utgifter får inte överstiga 1.2*intäkter (för kommande vecka).

Finns många alternativ för att hindra nya lag från att köpa lönemonster. Hindrar man nya lag från att köpa dessa spelare är risken stor att vissa spelare inte går att sälja inom några veckor och att ens landslagsspelare gör att man hamnar i rejäla ekonomiska problem eller än värre går i konkurs trots att man om man hade fått sparka spelaren hade haft en väldigt stabil ekonomi.

This Post:
00
230880.531 in reply to 230880.528
Date: 3/4/2013 11:08:10 AM
Overall Posts Rated:
8080
Dessvärre är det allt för vanligt att nya lag köper in liknande spelare eftersom man inte förstår hur orimligt det är att betala liknande lön i längden. Man ser endast att man kan köpa en superspelare för en jättebillig peng.

Påståendet att det är vanligt är definivt ganska vanligt, men jag har hittills aldrig sett ett enda enskilt exempel på själva företeelsen vad jag kan minnas.

Last edited by chespirito at 3/4/2013 11:08:51 AM

This Post:
00
230880.532 in reply to 230880.530
Date: 3/4/2013 11:13:17 AM
Overall Posts Rated:
8080
Förvisso sant. Men vore än bättre att man värnade om nya användare genom att inte tillåta att man köper på sig spelare med extremt hög lön.

Tycker precis samma borde gälla gamla användare i så fall. Det finns ingen rim och reson i att man ska behöva sparka en spelare man köpt direkt efter ett slutspel. Det är direkt spelrtörande i mitt tycke, medan när en nybörjare gör det så påverkar det bara det egna laget (och eventuellt något landslag).

Har föreslagit i Suggestions forumet att man ska införa lönetak. Man kan lägga detta i relation till lönegolvet, t.ex. maxlönen för laget får inte överstiga 2.5*"player salaries floor", eller i relation till intäkter och utgifter, t.ex. maximala utgifter får inte överstiga 1.2*intäkter (för kommande vecka).

Det skulle verkligen göra spelet klart roligare enligt mig!

From: ArgenTum

This Post:
00
230880.534 in reply to 230880.533
Date: 3/4/2013 12:26:19 PM
Overall Posts Rated:
88
Ett alternativ skulle också kunna vara att de som blir free agents stannar på transfern tills dess att något lag lägger bud på dem, då avslutas transfern inom de vanliga 3 minuternas tillägg. Då skulle även landslagen kunna fortsätta spela med den spelaren. Nackdelen skulle förstås vara att formen skulle sjunka.

Är annars nöjd med min draft, alla tre spelare borde gå att sälja. (Har tyvärr inga större möjligheter att träna någon av dem själv, dessutom ligger ekonomin som vanligt pyrt till, så det blir till att sälja.)

This Post:
00
230880.535 in reply to 230880.533
Date: 3/4/2013 1:33:32 PM
Overall Posts Rated:
8080
Att ell lag här sparkar en spelare skulle ju kunna liknas med att ett lag i NBA tex inte väljer att förlänga en spelares kontrakt å att han då ist blir free agent.

Nu tror jag att det är extremt få NBA-spelare som sitter med (löpande) tredagarskontrakt, så liknelsen haltar betänkligt.

Advertisement