BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 22

Säsong 22

Set priority
Show messages by
This Post:
00
230880.446 in reply to 230880.445
Date: 2/24/2013 1:02:14 PM
Overall Posts Rated:
88
Hej allesammans!

Jag håller på att sälja av och omstrukturera mitt lag och vill gärna ha lite feedback. Tänker till slut bygga om mitt lag helt till ett LI-lag, har gett upp att försöka vara annorlunda. (Förhoppningsvis bygger de om GE så det inte lönar sig, får väl bygga om laget igen då.)

Jag har därför ett par frågor. Jag vill helst inte sälja Song Shuwei då jag blivigt fäst i honom, dels tycker jag att han har en väldigt fin build, dels är det kul att äga en landslagsspelare som faktiskt får speltid. Han har gett mig ca 15-20k extra i veckan i souvenirer. Dock har han en hög lön, övriga i laget tänker jag ska ha en lön runt ca 80k.

Frågor: 1. Tycker ni att det är vansinnigt med en spelare på 190k i lön i II:an?
2. Tycker ni att det är vansinnigt att en spelare har dubbla lönen jämfört med alla andra (ffa när jag tänker mig ett LI-lag)?
3. Han har väldigt bra drive-egenskaper. Utnyttjas de om han spelar ex SG med look inside? (Dvs finns det någon spelmässig anledning till att behålla honom, eller bör jag rent ekonomiskt/spelmässigt sälja honom tycker ni?)

This Post:
00
230880.447 in reply to 230880.446
Date: 2/24/2013 1:23:24 PM
Overall Posts Rated:
8080
Haha, givetvis är det vansinnigt, men ibland ska man unna sig att vara vansinnig.

Har för mig att mitt lönemonster som jag hade för några säsonger sedan hade typ 270k i lön (kan vara helt fel). Han var dessutom en ganska dålig spelare. :-D

From: Rosen

This Post:
11
230880.448 in reply to 230880.446
Date: 2/24/2013 2:11:10 PM
Overall Posts Rated:
7373
Kanske inte vansinnigt, men inte så smart. Du bör sälja honom om du inte har bra med pengar så du har råd att gå back. Men 3 av 4 div II-serier är riktigt svaga. Bara din II:3 som är någorlunda stark, och den med NIL och Knätofs kommer vara lite tuff. MEn då hamnar du ju på Pipas plats och kommer kunna ta dig till minst andraplatsen med en lön under 300k vad det verkar. Så varför ska du slösa massa lönepengar i onödan? Spelaren kommer ha en avgöarnde roll i 3-4 seriematcher på en säsong.

Inte ens Hammarby hade råd att ha Kilmar kvar till slut.

Ska du spela Look inside så behöver du dessutom snarare en 190k insidespelare än en 190k outsidespelare.

Drive är dock väldigt bra att ha på en guard i look inside.

Scouta runt i div II serierna och kolla hur det ser ut.

MEnar du förresten att resten av truppen ska ha 80k i lön totalt? eller ska de andra 4 starters ha 80k i lön totalt, eller ska de ha 80k var i lön?
Köp två träningsbara insidespelare och träna dem. kanske 60-70k i lön.. när det börjar dra ihop sig till slutspel är de väl 100k lirare ungefär.. då kan du köpa up dig på en dyrare guard och går du upp igen så har du en bra början till ett SBBL-lag.

From: ArgenTum

This Post:
00
230880.449 in reply to 230880.448
Date: 2/24/2013 3:28:51 PM
Overall Posts Rated:
88
Tack för tips.

Menar att de övriga starters ska ha 80 k i lön vardera dvs 4 x 80k (men kanske är det onödigt mycket, få se lite vilken II:a jag hamnar i.)

Men jag lutar ändå åt att behålla
Osman Çelikkan
Leopoldo Fazio
Bert Beck

och då har jag råd att lägga lite mer på en ordentlig insidespelare. (De tre tillsammans har ca 4x70k i lön)

Säljer min SF Rawangpa och min fine PF Pierangeli då de båda foulade lite för mycket, men i Rawangpas fall tror jag det mer berodde på lite dåligt försvar inside. Ändå för höga löner för II.

Problemet med Song är att han har vad jag tycker är fulländade skills (iaf vad man faktiskt kan hitta till en rimlig penning) och säljer jag honom lär jag inte hitta någon likadan någonsin. Men det är väl inte ett tillräckligt bra argument för att behålla honom...

Har dessutom mina 2 st TO som jag tänker träna outside/SF för att göra dem till bra SF i förlängningen.

edit: lyckades ju dessutom inte utnyttja Song till något bra i SBBL, så det kanske inte spelar någon roll att han har så fina skills. Eller så var det ju förstås så att jag precis som ni säger aldrig riktigt hittade vilken taktik jag skulle använda honom till.

Last edited by ArgenTum at 2/24/2013 3:36:56 PM

From: _wella_
This Post:
00
230880.450 in reply to 230880.449
Date: 2/25/2013 2:51:52 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Bytte PR-snubbe i helgen, till en lägre nivå. Säkrade finalplatsen och vips så ökade merchen med 10k =)
Nöjd.

From: Mannen

This Post:
00
230880.452 in reply to 230880.451
Date: 2/25/2013 4:59:28 AM
Overall Posts Rated:
7575
De kommer väl knappast göra några större förändringar nästa säsong?

/Mannen
From: Jokehim

This Post:
00
230880.453 in reply to 230880.451
Date: 2/25/2013 5:13:17 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Såvitt jag kan bedöma det så är toppen i II.2 och II.4 betydligt svagare än i II.1. Har inte gått igenom lagen noggrant för att kunna göra en säker bedömning av det dock. II.2 har dock blivit klart starkare denna säsongen när nu Wellington plötsligt valde att satsa på uppflyttning. Verkar dock inte finnas något annat lag av högre kvalitet utöver Wellington och KFUM just nu.

Till II.4 åkte fjolårets slagpåse i SBBL ned och förra säsongen vann Slamdunkers relativt bekvämt slutspelet trots att man inte hade hemmafördel för att bli jumbo i SBBL. Ger indikation om att toppen inte är av högsta kvalitet just nu. Är en serie som var ruskigt stark men de lag som var skäl till detta har blivit bot och numer är det endast Coco Loco som har erfarenhet från SBBL senaste 10 säsongerna. Ingen annan serie har endast ett lag som har erfarenhet från SBBL senaste 10 säsongerna. Tuna (jumbo denna säsongen) åkte ned säsong 11 och Karamikaze åkte ned säsong 10 så finns ett par ytterligare lag som varit i SBBL men dessa lag har dessutom varit ned i division III sedan dess.

Ett tag sedan något annat lag än fjolårets nedflyttade lag Hammarby var i SBBL i II.3. Gladan och mosquitoes har ju varit i SBBL tidigare där. I II.1 och II.2 är det däremot åtminstone två lag som rätt nyligt varit i SBBL (NIL och pHx i II.1 och KFUM och Helsingborg i II.2). Att man varit i SBBL är dock ingen garanti för att det är ett bra lag och det finns lag likt Pistonpanters som fastnat i division II med ett lag som håller lika hög klass som många av de lag som testat spel i SBBL.

Last edited by Jokehim at 2/25/2013 5:14:10 AM

From: ArgenTum

This Post:
00
230880.454 in reply to 230880.451
Date: 2/25/2013 8:27:17 AM
Overall Posts Rated:
88
Tack för svar. Jag har väl själv kommit fram till ungefär samma resonemang. Frågan jag i grunden måste ställa mig dock är om en spelare med 190k på PG/SG är värt det ens i SBBL på det sätt GE är uppbyggd i nuläget. Dvs finns det någon poäng att behålla honom även om jag kommer upp i SBBL igen, eller är det helt enkelt klokare att satsa samma lön inside även i SBBL?

Vad tror ni?

Min plan för tillfället blir att sälja ut de jag är säker på att jag vill bli av med och sedan ligga lågt. Jag hade ett tag en tanke att det var bästa att köpa nu när transferpriserna är låga i mellansäsongen, å andra sidan är priserna alltid rätt låga. Och så får jag se vilken serie jag hamnar i och vilka nyheter som kommer från BB inför säsongen.

This Post:
00
230880.455 in reply to 230880.454
Date: 2/25/2013 8:39:22 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
202202
Jag tycker han är värd sin lön i SBBL, helt klart.
Då det är en landslagsspelare som får regelbunden speltid får du ju också en slags lönerabatt i och med merchen, så i högsta ligen är hans lön helt motiverad i mina ögon.
Hammarby kunde (som någon påpekat) inte hålla kvar Kilmar när de gick ner i tvåan, men då var hans lön också tydligt högre, omkring 240k tror jag. Så kanske att det går att behålla honom.
Som Manon sa lär han ju ösa in poäng i patient, kanske även med outside Iso även om jag inte testat det så mycket.

This Post:
00
230880.456 in reply to 230880.455
Date: 2/25/2013 12:34:10 PM
Overall Posts Rated:
88
Nå, outside iso vågar jag nog inte testa igen efter alla här på forumet varit så kritiska att jag kört med det. Och kanske har de haft rätt. Ska nu testa lite mer med patient och även low post tänkte jag.

Advertisement