BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 22

Säsong 22

Set priority
Show messages by
From: Jokehim

This Post:
00
230880.391 in reply to 230880.390
Date: 2/16/2013 6:46:19 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Med tanke på att dina chanser att undvika kval inför sista två matcherna var mycket beskedliga så känns det mer logiskt att spara på krutet och försöka hålla sig kvar. Visst, trist taktik men än tristare att åka ur ifall man nu skulle göra det p.g.a. för dålig entusiasm inför ett kval. Silverseekers har antagligen nästintill maxad stämning så blir en tuff match. För egen del var jag såpass skraj för ett kval att jag cruncha idag även om jag var rätt säker på att normal hade slagit en crunch från Slamdunkers.

Är dock inte lätt att välja strategi i slutet av säsongen. Jag har fått lära mig det den tunga vägen genom att åka dit i två nedflyttningsserier som jag trott att jag skulle klara av. Ville inte råka ut för det igen så istället för att bunkra inför slutspelet har jag nu en taskig uppgift att ta mig förbi Skene. Skulle överraska mig mycket om jag tar mig förbi Skene.

This Post:
00
230880.392 in reply to 230880.389
Date: 2/16/2013 7:28:47 PM
Overall Posts Rated:
8080
Jag tror att vi har lite olika ambitioner, vilket gör att du har svårt att se på vilket sätt jag tycker att jag gjorde rätt.

Jag har lönemässigt ett lag som behöver skrälla för att vinna serien. Jag har och kommer alltid ha ett sådant lag, för det är vad som gör BB roligt för mig.

Ska jag ha en chans att vinna så måste jag chansa rätt vid rätt tillfällen. I det här fallet var jag två treor ifrån att ta mig till slutspel, med en vettig chans att ta mig till final där.

Alternativet hade varit att ta ett näst intill säker slutspelsavancenang mot kostnaden att inte ha en rimlig chans i slutspelet.

Alltså gjorde jag efter mina ambitioner rätt.

Last edited by chespirito at 2/16/2013 7:31:51 PM

This Post:
22
230880.393 in reply to 230880.390
Date: 2/17/2013 2:09:26 AM
Overall Posts Rated:
88
På samma sätt chespirito tycker att han gjort rätt utifrån sina alternativ, så tycker jag att jag valt rätt taktik under säsongen. Mitt mål ända sedan jag började BB (egentligen skälet till att jag började BB) var att etablera mig som ett storlag i toppen av ligan och också vinna allt åtminstone någon gång. (Det efter att ha spelat säsong efter säsong i Hattrick utan att direkt närma mig toppen.)

Jag har mött i princip alla lag i SBBL tidigare i II.3 och tycker att jag under många säsongers slit gjort mig förtjänt av min plats i SBBL. Jag har tidigare försökt spela på det sätt jag tyckt varit "rätt", bl a genom att satsa på att träna inside, när alla andra tränade outside. Tråkigt för mig att det så småningom utkristalliserade sig att dominera inside är en mer vinnande taktik än att dominera outside.

Därför har jag inga skrupler att jag nu väljer att köra på det som funkar, istället för att stånga huvudet blodigt i en taktik som uppenbarligen inte fungerar. Jag skulle nog vända på steken och säga att jag äntligen genom alla motgångar lärt mig vad som faktiskt krävs för att kunna vinna (eller i alla fall öka sina chanser till att vinna) de där viktigaste matcherna.

Så jag håller inte med om att min taktik skulle vara sämre, och jag förstår också hur chespirito tänker (även om jag nog inte hade valt chespiritos taktik själv.)

Vinna till varje pris!

From: ArgenTum

This Post:
00
230880.395 in reply to 230880.394
Date: 2/17/2013 4:33:17 AM
Overall Posts Rated:
88
Ah, trevligt. Det var banne mig på tiden. Inte kul när en viss taktik är självklart bättre (eller åtminstone löneeffektivare) än alla andra taktiker.

Vad är förresten SB? (kommer inte ihåg det på rak arm)

This Post:
00
230880.396 in reply to 230880.395
Date: 2/17/2013 4:36:11 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Vad är förresten SB? (kommer inte ihåg det på rak arm)

Shot blocking

This Post:
00
230880.397 in reply to 230880.396
Date: 2/17/2013 4:44:04 AM
Overall Posts Rated:
88
Ah. Ja, det kan också behöva fixas. Är ju (enligt min bedömning) inte löneeffektiv egenskap i nuläget.

From: Rosen

This Post:
00
230880.398 in reply to 230880.390
Date: 2/17/2013 4:48:29 AM
Overall Posts Rated:
7373
Är det OK att tanka säsongen och spara entusiasm för ett kval. Det verkar som resterande lag tycker att det är rätt, istället för att ha stolpe ut under säsongen

Anledningen att du ens når ett kval, är ju att du låg och tankade i din div II-serie så många säsonger. Det är lika mycket tankning som det TSS har gjort. Spara pengar nu för att kunna konkurrera bättre senare. Så istället för att stanna kvar i Div II och spara pengar, så gick han upp i SBBL och sparade pengar.

Heja TSS, Heja Div II:3 :p

From: ArgenTum

This Post:
00
230880.399 in reply to 230880.398
Date: 2/17/2013 4:52:37 AM
Overall Posts Rated:
88
:-)

Sedan kan jag fortfarande tycka att det är beklagligt att priserna sjunkit så mycket på transfern. I princip är det bara lönerna som sätter stopp nu. (Jag har ju argumenterat för detta tidigare.) Det skulle vara roligare om den där perfekta centern kostade 5-6 miljoner, så det skulle finnas andra begränsande faktorer än bara lönen. Då skulle det inte heller bli så att alla SBBL-lag låg på ungefär samma lön, och inte heller skulle man ha råd att köpa en monsterspelare bara inför slutspelet. Det är så tråkigt tycker jag.

This Post:
00
230880.401 in reply to 230880.393
Date: 2/17/2013 6:16:07 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
202202
På samma sätt chespirito tycker att han gjort rätt utifrån sina alternativ, så tycker jag att jag valt rätt taktik under säsongen. Mitt mål ända sedan jag började BB (egentligen skälet till att jag började BB) var att etablera mig som ett storlag i toppen av ligan och också vinna allt åtminstone någon gång. (Det efter att ha spelat säsong efter säsong i Hattrick utan att direkt närma mig toppen.)

Inte för att vara alltför mycket hippie men... jag tycker nog alla fyra lag som var inblandade i slutspelsracet i B8 gjorde ok val. ECC var ganska nära att lyckas med att spara ent, de ledde efter mer än halva matchen mot mig, sen blev det lite väl mkt fouls och så vände det. I slutändan missar de slutspelsplatsen med 7 poäng tror jag, inte direkt en grov miss.
Jokehim gör vad han ska och vinner, lite onödig crunch men svårt att veta att Slamdunkers skulle köra TIE.
Vi crunchar, inte mycket annat att göra i det läget och Joggböle har varit kanske det bästa laget efter matcherna mot röda sidan, så självklart satsar man för att undvika kval.
Det ser väl ut att ha varit en av de jämnaste säsongerna någonsin på blå sidan iaf.
Skene får en lite svårare väg nu men tror ändå att det blir jämnt i konf finalen på vår sida.

Advertisement