BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > PRO A / SBBL

PRO A / SBBL

Set priority
Show messages by
From: Jokehim

This Post:
00
236296.29 in reply to 236296.28
Date: 2/22/2013 10:07:06 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Ett alternativ om man kör formträning är att ens egenskaper sjunker snabbare. Kör man formträning en hel säsong så tappar man i snitt 2-3 skills mer än annars. Skulle göra att även lag utan träningsbara spelare skulle göra vad man kan för att undvika formträning annat än i nödfall.

Man kan ju bara tänka sig spelare som vilar sig i form till varenda j-a match. Hur ofräsch skulle inte spelaren bli om han endast spelade matcher? Skulle ju sannerligen öka skaderisken. Är ju så man kan tolka formträning, dvs att man vilar spelaren för att vara extra fräsch.

Bäst tycker jag dock det vore om man tog bort formträningen ...

This Post:
00
236296.30 in reply to 236296.27
Date: 2/22/2013 10:16:33 AM
Overall Posts Rated:
8080
I HT har de infört klubbkänsla som går ut på att när spelaren varit i laget i 3 säsonger så är klubbkänslan maxad, och då får spelaren +1 i alla förmågor, men den är brantare från början, och redan efter 1 säsong så har de +0,5.

Ok, låter som att det är ungefär sopm jag befarade. Premierar det statiska laget lite väl mycket.

This Post:
00
236296.31 in reply to 236296.30
Date: 2/22/2013 10:19:52 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Håller med om att 3 säsonger är lite väl lång tid och tycker inte heller belöningen för egna produkter är riktigt bra. Har inte noterat att man gjort denna ändring i Hattrick. Bra att jag äntligen lyckades notera det. Får man börja planera om lite grann. Inte optimalt med andra ord att köpa en spelare när man går upp en division då utan ska vara förutseende med detta.

Gynnar verkligen statiska lag för en nivå högre i varje förmåga är väldigt mycket.

This Post:
00
236296.32 in reply to 236296.27
Date: 2/22/2013 1:13:42 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Orka vinna cupen i HT? ;)

From: Rosen
This Post:
00
236296.33 in reply to 236296.32
Date: 2/22/2013 4:06:46 PM
Overall Posts Rated:
7373
suck

Last edited by Rosen at 2/24/2013 7:27:30 AM

This Post:
00
236296.34 in reply to 236296.33
Date: 2/23/2013 2:22:01 AM
Overall Posts Rated:
8080
ECC hänger väl kvar för att det har lite tur att få glida med i cupen några veckor utan att bry sig det minsta om den.

Att inte bry sig om den menlösa cupen är så klart en viss fördel. Jämfört med finallagaen betyder det förmodligen ett par extra segrar, men de flesta lag går inte så långt, så fördelen ligger nog närmare en seger per säsong. Svårt att kvantifiera dock (de år jag gått långt i cupen har ju definitivt inte gått sämre i serien än andra år och när jag väl kommer till kvarten i Kalle så bryr jag mig faktiskt lite.

I övrigt kan jag konstatera att 16 år i rad (snart 17) i SBBL tyder på mer än bara tur. ;)
Sen va det väl Joggböle som skänkte bort en slutspelsplats genom att cruncha åt höger och vänster och ingen riktig plan för vilka matcher de skulle vinna.

Förhoppningsvis drog Joggböle lärdom av årets säsong och kan utnyttja sitt material bättre i framtiden.

Är det något jag gärna skulle se att de förändrade så är det hemmaplansfördelen. åtminstone i slutspelet.

Håller helt med.

Jjg skulle gärna se fler skador.. men 1-veckas skador då.. Säsongen är så kort, så 5 veckors-skada är ju inge kul. Men 1-veckas-skador lite då å då skulle göra serien mer spännande.

Håller med om det också. I år har jag haft flyt med skador, medan jag förra året hade rejält motflyt.

Gällande spelarinköpen tror jag att du har fel, men det beror helt på hur man designar "lagkänslan".

Att jag kommer ta min tredje raka titel är ju inte så mycket för att jag är omöjlig att slå, utan för att jag bäst spelar spelet som det är bygg

Helt rätt. Jag tror att det finns väldigt få som tycker det är roligt att spela spelet på det sett som krävs för titlar. Skulle säga att det är högst en handfull som försöker med det, vilket tar oss tillbaks till diskussionen om varför spelet står och stampar...

This Post:
00
236296.35 in reply to 236296.33
Date: 2/23/2013 11:35:01 AM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker det är väldigt stor skillnad på att köpa/byta in spelare inför säsongen så jag förstår inte varför du nämner GBG i det sammanhanget. Att köpa långsiktigt med en ekonomi som går ihop har inget att göra med situationsspelare som övertrasserar lönekontot för "man är sugen" på en titel.
Kan tycka det är kosher om man har en långtidsskada och en obalanserad startfemma/bänk men BB borde helt klart göra något åt att täppa igen möjligheten till att använda sig av hyrspelare.
Lagkänsla är en lösning, 4 veckor i truppen innan man kan sälja vidare är en annan. Om dessa förslag är för radikala och påverkar annat i spelet så får dom väl leka runt med transferfönster och deadlines så man tvingas tänka lite långsiktigare.

Gällande din och min match så tro jag inte det fanns något som kunde ändra resultatet eller utgången av serien.
Gjorde en chansning och crunchade då jag trodde att hemmaplansfördel slutspelet igenom kanske kanske hade funkat med 6-7 i enthusiasm.
Jag blev fullkomligt krossad trots crunchen så jag vet inte vad det är för spelare du syftar på att jag skulle inhandlat som kunde vända på den steken?

This Post:
11
236296.36 in reply to 236296.35
Date: 2/23/2013 11:47:18 AM
Overall Posts Rated:
88
Jag anser nog fortfarande att det största problemet är att alla spelare är så billiga, att det är för lätt att köpa in vilka spelare som helst till förstärkning. En riktigt bra spelare borde kosta 5-10 miljoner. Då skulle det inte vara möjligt att köpa mer än max 1-2 spelare som förstärkning inför slutspelet (vilket jag tycker är en helt ok taktik, att förstärka med någon enstaka spelare), men då har man sannolikt även bränt en del pengar som man inte kan använda för att bygga sitt lag långsiktigt.

Då skulle problemet om "löneoptimering" bli mindre också, och man skulle helt enkelt få köpa den bäste spelare man hade råd med, och färre om ens någon skulle kunna ligga vid maxlöner och ännu färre skulle ha råd att gå back.

Med den enkela åtgärden att ta bort en del spelare från transfern tror jag alltså att man löser ganska många problem. Då skulle man även behöva träna för att långsiktigt tjäna pengar (dvs inte form hela tiden, för då förlorar man stora pengar på sikt). Detta skulle även vara mer verklighetstroget, matchintäkterna går mer till att betala löpande kostnader, medan det är löftena som säljs som faktiskt inbringar de stora pengarna, iaf för de längre ned i seriesystemet.

Jag hävdar alltså fortfarande att de låga transferpriserna är roten till det mesta ont i BB.

edit: Jovisst ja, nu när högsta serien heter SBBL borde självklart forumet byta namn också. Det kommer jag att anse även när jag blir nedflyttad. Ni får se till att fixa namnbytet tills jag är tillbaka i SBBL. ;-)

Last edited by ArgenTum at 2/23/2013 11:52:17 AM

This Post:
00
236296.37 in reply to 236296.20
Date: 2/23/2013 12:45:54 PM
Overall Posts Rated:
4141
Jag förstår inte varför man inte bytte namn på forumet samtidigt som man bytte namn på serien, tycker det bara är konstigt när de har olika namn.

Tänkte helt enkelt inte på det...

:-s

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
236296.38 in reply to 236296.35
Date: 2/23/2013 12:54:40 PM
Overall Posts Rated:
7373
Jag blev fullkomligt krossad trots crunchen så jag vet inte vad det är för spelare du syftar på att jag skulle inhandlat som kunde vända på den steken?

Innan jag köpte mina spelare.

Tycker det är väldigt stor skillnad på att köpa/byta in spelare inför säsongen så jag förstår inte varför du nämner GBG i det sammanhanget. Att köpa långsiktigt med en ekonomi som går ihop har inget att göra med situationsspelare som övertrasserar lönekontot för "man är sugen" på en titel

(11823150) långsiktigt.

Last edited by Rosen at 2/23/2013 1:07:08 PM

From: Jokehim

This Post:
22
236296.39 in reply to 236296.38
Date: 2/23/2013 5:10:08 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Som vanligt så är du överdrivet provokativ. Du är ju väl medveten om att spelaren köptes in för att utnyttjas under hela säsongen men att han uppenbarligen inte lyfte laget som Christality hade hoppats på och av det skälet såldes han igen.

Att Christality inte själv har alla spelarna under långa perioder i sitt lag innebär inte att han nödvändigtvis förordar legoknektssystemet. Det är du förstås väl medveten om så varför skriver du då ett sånt inlägg?

Du skulle själv förlora mycket på om man gjorde om systemet men mycket möjligt du ändå skulle fortsätta vinna titlar ändå. Du har ju en rätt stark grund i spelarna med lägre lön så du verkar inte ens behöva monstren för att vinna titlar eftersom du kan manövrera på ett sätt så att de insparningar du gör under säsongen kan täcka höjda kostnader på slutet.

Advertisement