Ok, ger er min syn på det hela:
Spelsystemet
Funkar bra som det är nu, det är ju fyra lag som byts ut varje år 25% som redan noterats. I SBBL är det på gränsen, men i lägre divisionerna där vinnarna går upp är det över 31% av lagen som byts ut. Så kanske ska både 5:orna och 6:orna i resp konf bli kvar.
Men sen måste BB fixa till det ekonomiska problemen som slutspelet medför. Det MÅSTE vara värt att avancera i slutspelet och det är väl inte så svårt att fixa till kan jag tycka. Höj biljettpriserna(inbyggd bonus) under slutspelet(ej kval!) och öka Merchandise markant för varje steg man tar sig i slutspelet. Merchen får sedan gärna klinga av i lagom takt under några veckor.
Alternativet att utöka semifinalerna till bäst av tre blir nog svårt att implementera inom tidsperioden, annars ger det ju automatiskt mer intäkter. (Torsdag första conf.final(ersätter scrimmage), lördag andra och sönd ev. tredje)
Formträningen
Ja, denna gillar jag inte. Inte alls. Men den måste ju finnas som ett alternativ, men bör då fungera så att effekten av träningen avtar om man kör på formuppdatering hela tiden. T.ex. så skulle effekten kunna minska med 10-20% redan vid andra raka träningen, för att sedan minska lite mindre därefter. Sen finns det ju fler variablar man kan dribbla med för att förhindra lag att köra formuppdatering hela säsongen och starta sina 5 starters i stort sett varje match:
* Öka skaderisken vid för många spelade minuter * Större konditionstapp (räknat utifrån veckans minuter och inte bara matchens minuter)
Klubbkänsla, moderklubb, samspelhet mm
Jag tycker det låter som en oerhört bra idé att införa detta. Hattrick har gjort det bra, men det går säkert att tweaka till det så det passar BB bättre. Att en spelare behöver några veckor på sig för att komma in i laget är ingen hemlighet och jag ser gärna en bonus (eller mindre avdrag) för spelare som spelat ett tag i laget.
Här skulle man kanske kunna införa ett motsvarande avdrag för spelare som spelat 8+ säsonger i klubben, men med mycket mindre effekt. Glöden försvinner liksom... Om nu inte spelaren är hemmaprodukt såklart.
Att ha en dold förmåga/egenskap som "coachable" tror jag inte på, däremot så skulle man kunna införa någon form av taktikpoäng som är bundet till tränaren och de olika taktikerna. Desto fler 2-3-zone du spelar i försvar, desto bättre blir dina spelare på just den taktiken och lika förvånade och förvirrade blir de om du helt plötsligt kallar en 1-3-1-zon i en match.
Effekten ska inte inte vara så stor, och generellt så ska bonusarna vara mindre än avdragen, det ska alltså löna sig att lära spelarna flera taktiker än att köra på i en och sammma. Visserligen blir man ganska lättläst om man kör i samma spår hela tiden, men bonusen ska ha ett tak, och man ska kunna nå tak eller nästan tak i flera olika taktiker om man varierar dem bra. Detta liknar mycket Hattricks laguppställningsvana. Hoppas ni fattar vad jag menar =)
"Stjärnor"
Det syns ju inte vilka spelare som bidrar till Merchandise, vilket är synd. Här får man helt enkelt anta vilka som bidrar och med hur mycket. Ett sätt att förenkla det hela lite vore att ge spelarna "stjärnstatus" (likt HockeyArena) där variablar som moderklubb, år i klubben, utveckling/träning?, prestationer, utmärkelser osv spelar in. Självklart ska fansen bli upprörda då deras favoritspelare säljs... dessa stjärnor vill självklart ha mer betalt också.