BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > PRO A / SBBL

PRO A / SBBL

Set priority
Show messages by
This Post:
00
236296.25 in reply to 236296.24
Date: 2/22/2013 7:43:44 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Vad som däremot ofta varit fallet men väl minskat i omfattning senaste säsongerna är att vissa lag kört runt med samma trupp säsong efter säsong och klarat sig bra ändå. Tycker dock att Oxhills sjundeplats med i princip samma lag som kom tvåa förra säsongen visar på att det inte riktigt räcker med att glida med samma lag säsong efter säsong. ECC har glidit runt med i stort sett samma trupp länge men en förklaring till att man trots allt klarar sig kvar även denna säsongen är att man har några ungtuppar som faktiskt utvecklats rätt mycket senaste säsongerna och väl antagligen varit viktiga för att klara sig kvar.

Tycker att formträningen är det som absolut gör det enklast att utan större förändringar mellan säsonger kunna klara sig kvar relativt behagligt. Rätt få lag som lägger krut på träning och det har i alla fall jag alltid känt av. Det går att hålla merparten av spelarna på strong och ett fåtal på proficient utan formträning så man kan klara av att hålla sig med en konkurrensduglig form även om man tränar effektivt. Dock så är man tvungen att köra mindre minuter i veckan på sina spelare för detta och detta är det stora problemet när man ska konkurrera med lag som nästan enbart tränar form. Medan de alltid kör med sina 5 starka spelare som i mitt tycke får överdrivet många minuter utan att straffas så måste man själv köra med backups i 10-15 minuter per match och kanske rentav köra med svag spelare på träningsposition i 1-2 matcher i veckan. De senaste två säsongerna har jag för att vara konkurrensduglig kört med 2 positionsträning för 3 spelare allt som oftast för att kunna köra två starka starters (varav en varit överårig).

I mitt tycke är det formträningen som främst möjliggör att man kan klara sig rätt bra i högsta serien under längre period. Det gör att medlet att träna sig ikapp äldre rävarna blir så mycket svårare.

This Post:
00
236296.26 in reply to 236296.25
Date: 2/22/2013 8:19:36 AM
Overall Posts Rated:
4747
Tror inte det är formträningen som är boven utan snarare att man inte tjänar mycket på att ge sig på att träna. Skulle man ta bort formträningen skulle det bara leda till fler läggmatcher. Vill man öka betydelsen av att ha en bred trupp finns det bättre sätt att möta det på, som att dra ner vad max i kondis motsvarar tex, att spelare kanske bara kan prestera bra i 24 min eller något och sedan blir trötta/dåliga oavsett förmåga. Vill man istället att fler ska träna måste priserna för tränade spelare öka, men tränar fler kommer priserna sjunka så är inte lätt att balansera heller, men självklart borde spelare från nerlagda lag försvinna iaf.

Verkar ju finnas olika uppfattningar om hur lätt det borde vara att vara i högsta serien och rotationen är väl hyfsad kan jag tycka, tycker själv att det är kul med legender som håller sig kvar länge. Men tycker bara att det är lite stor andel av lagen som håller till i högsta serien i ett litet land som sverige, 16 av 214, inte långt från 10%. Att 25% av lagen byts ut varje säsong tycker jag däremot är sunt. Kanske 3 av 12 hade varit bättre, två direkt och två som kvalar. Sedan tre serier på varje högre division.

This Post:
00
236296.27 in reply to 236296.21
Date: 2/22/2013 8:21:50 AM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Klubbkänsla, eller snarare samspelthet är något jag verkligen saknar. Vet inte hur den fungerar i HT, men jag tycker definivit inte att den ska fungera så enkelt som att bara gynna ett statsikt lag, utan det ska också finnas en nytta med att röra om i grytan lite.

I HT har de infört klubbkänsla som går ut på att när spelaren varit i laget i 3 säsonger så är klubbkänslan maxad, och då får spelaren +1 i alla förmågor, men den är brantare från början, och redan efter 1 säsong så har de +0,5.

Moderklubbsspelare har automatiskt högsta klubbkänslan när de plockas upp, plus att de ger +0,5 ytterliggare för att de är fostrade i klubben (försvinner dock om han säljs, även om han köps tillbaka)

En hel del lag, och även federationer för homegrown lag har anammat detta, och tycker själv det skulle vara kul att prova på ngn gång (skall bara vinna cup/allsvenskan/HM först)

From: _wella_
This Post:
00
236296.28 in reply to 236296.27
Date: 2/22/2013 9:05:40 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Ok, ger er min syn på det hela:

Spelsystemet
Funkar bra som det är nu, det är ju fyra lag som byts ut varje år 25% som redan noterats. I SBBL är det på gränsen, men i lägre divisionerna där vinnarna går upp är det över 31% av lagen som byts ut. Så kanske ska både 5:orna och 6:orna i resp konf bli kvar.
Men sen måste BB fixa till det ekonomiska problemen som slutspelet medför. Det MÅSTE vara värt att avancera i slutspelet och det är väl inte så svårt att fixa till kan jag tycka. Höj biljettpriserna(inbyggd bonus) under slutspelet(ej kval!) och öka Merchandise markant för varje steg man tar sig i slutspelet. Merchen får sedan gärna klinga av i lagom takt under några veckor.
Alternativet att utöka semifinalerna till bäst av tre blir nog svårt att implementera inom tidsperioden, annars ger det ju automatiskt mer intäkter. (Torsdag första conf.final(ersätter scrimmage), lördag andra och sönd ev. tredje)

Formträningen
Ja, denna gillar jag inte. Inte alls. Men den måste ju finnas som ett alternativ, men bör då fungera så att effekten av träningen avtar om man kör på formuppdatering hela tiden. T.ex. så skulle effekten kunna minska med 10-20% redan vid andra raka träningen, för att sedan minska lite mindre därefter. Sen finns det ju fler variablar man kan dribbla med för att förhindra lag att köra formuppdatering hela säsongen och starta sina 5 starters i stort sett varje match:
* Öka skaderisken vid för många spelade minuter * Större konditionstapp (räknat utifrån veckans minuter och inte bara matchens minuter)

Klubbkänsla, moderklubb, samspelhet mm
Jag tycker det låter som en oerhört bra idé att införa detta. Hattrick har gjort det bra, men det går säkert att tweaka till det så det passar BB bättre. Att en spelare behöver några veckor på sig för att komma in i laget är ingen hemlighet och jag ser gärna en bonus (eller mindre avdrag) för spelare som spelat ett tag i laget.
Här skulle man kanske kunna införa ett motsvarande avdrag för spelare som spelat 8+ säsonger i klubben, men med mycket mindre effekt. Glöden försvinner liksom... Om nu inte spelaren är hemmaprodukt såklart.

Att ha en dold förmåga/egenskap som "coachable" tror jag inte på, däremot så skulle man kunna införa någon form av taktikpoäng som är bundet till tränaren och de olika taktikerna. Desto fler 2-3-zone du spelar i försvar, desto bättre blir dina spelare på just den taktiken och lika förvånade och förvirrade blir de om du helt plötsligt kallar en 1-3-1-zon i en match.
Effekten ska inte inte vara så stor, och generellt så ska bonusarna vara mindre än avdragen, det ska alltså löna sig att lära spelarna flera taktiker än att köra på i en och sammma. Visserligen blir man ganska lättläst om man kör i samma spår hela tiden, men bonusen ska ha ett tak, och man ska kunna nå tak eller nästan tak i flera olika taktiker om man varierar dem bra. Detta liknar mycket Hattricks laguppställningsvana. Hoppas ni fattar vad jag menar =)

"Stjärnor"
Det syns ju inte vilka spelare som bidrar till Merchandise, vilket är synd. Här får man helt enkelt anta vilka som bidrar och med hur mycket. Ett sätt att förenkla det hela lite vore att ge spelarna "stjärnstatus" (likt HockeyArena) där variablar som moderklubb, år i klubben, utveckling/träning?, prestationer, utmärkelser osv spelar in. Självklart ska fansen bli upprörda då deras favoritspelare säljs... dessa stjärnor vill självklart ha mer betalt också.

From: Jokehim

This Post:
00
236296.29 in reply to 236296.28
Date: 2/22/2013 10:07:06 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Ett alternativ om man kör formträning är att ens egenskaper sjunker snabbare. Kör man formträning en hel säsong så tappar man i snitt 2-3 skills mer än annars. Skulle göra att även lag utan träningsbara spelare skulle göra vad man kan för att undvika formträning annat än i nödfall.

Man kan ju bara tänka sig spelare som vilar sig i form till varenda j-a match. Hur ofräsch skulle inte spelaren bli om han endast spelade matcher? Skulle ju sannerligen öka skaderisken. Är ju så man kan tolka formträning, dvs att man vilar spelaren för att vara extra fräsch.

Bäst tycker jag dock det vore om man tog bort formträningen ...

This Post:
00
236296.30 in reply to 236296.27
Date: 2/22/2013 10:16:33 AM
Overall Posts Rated:
8080
I HT har de infört klubbkänsla som går ut på att när spelaren varit i laget i 3 säsonger så är klubbkänslan maxad, och då får spelaren +1 i alla förmågor, men den är brantare från början, och redan efter 1 säsong så har de +0,5.

Ok, låter som att det är ungefär sopm jag befarade. Premierar det statiska laget lite väl mycket.

This Post:
00
236296.31 in reply to 236296.30
Date: 2/22/2013 10:19:52 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Håller med om att 3 säsonger är lite väl lång tid och tycker inte heller belöningen för egna produkter är riktigt bra. Har inte noterat att man gjort denna ändring i Hattrick. Bra att jag äntligen lyckades notera det. Får man börja planera om lite grann. Inte optimalt med andra ord att köpa en spelare när man går upp en division då utan ska vara förutseende med detta.

Gynnar verkligen statiska lag för en nivå högre i varje förmåga är väldigt mycket.

This Post:
00
236296.32 in reply to 236296.27
Date: 2/22/2013 1:13:42 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Orka vinna cupen i HT? ;)

From: Rosen
This Post:
00
236296.33 in reply to 236296.32
Date: 2/22/2013 4:06:46 PM
Overall Posts Rated:
7373
suck

Last edited by Rosen at 2/24/2013 7:27:30 AM

This Post:
00
236296.34 in reply to 236296.33
Date: 2/23/2013 2:22:01 AM
Overall Posts Rated:
8080
ECC hänger väl kvar för att det har lite tur att få glida med i cupen några veckor utan att bry sig det minsta om den.

Att inte bry sig om den menlösa cupen är så klart en viss fördel. Jämfört med finallagaen betyder det förmodligen ett par extra segrar, men de flesta lag går inte så långt, så fördelen ligger nog närmare en seger per säsong. Svårt att kvantifiera dock (de år jag gått långt i cupen har ju definitivt inte gått sämre i serien än andra år och när jag väl kommer till kvarten i Kalle så bryr jag mig faktiskt lite.

I övrigt kan jag konstatera att 16 år i rad (snart 17) i SBBL tyder på mer än bara tur. ;)
Sen va det väl Joggböle som skänkte bort en slutspelsplats genom att cruncha åt höger och vänster och ingen riktig plan för vilka matcher de skulle vinna.

Förhoppningsvis drog Joggböle lärdom av årets säsong och kan utnyttja sitt material bättre i framtiden.

Är det något jag gärna skulle se att de förändrade så är det hemmaplansfördelen. åtminstone i slutspelet.

Håller helt med.

Jjg skulle gärna se fler skador.. men 1-veckas skador då.. Säsongen är så kort, så 5 veckors-skada är ju inge kul. Men 1-veckas-skador lite då å då skulle göra serien mer spännande.

Håller med om det också. I år har jag haft flyt med skador, medan jag förra året hade rejält motflyt.

Gällande spelarinköpen tror jag att du har fel, men det beror helt på hur man designar "lagkänslan".

Att jag kommer ta min tredje raka titel är ju inte så mycket för att jag är omöjlig att slå, utan för att jag bäst spelar spelet som det är bygg

Helt rätt. Jag tror att det finns väldigt få som tycker det är roligt att spela spelet på det sett som krävs för titlar. Skulle säga att det är högst en handfull som försöker med det, vilket tar oss tillbaks till diskussionen om varför spelet står och stampar...

This Post:
00
236296.35 in reply to 236296.33
Date: 2/23/2013 11:35:01 AM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker det är väldigt stor skillnad på att köpa/byta in spelare inför säsongen så jag förstår inte varför du nämner GBG i det sammanhanget. Att köpa långsiktigt med en ekonomi som går ihop har inget att göra med situationsspelare som övertrasserar lönekontot för "man är sugen" på en titel.
Kan tycka det är kosher om man har en långtidsskada och en obalanserad startfemma/bänk men BB borde helt klart göra något åt att täppa igen möjligheten till att använda sig av hyrspelare.
Lagkänsla är en lösning, 4 veckor i truppen innan man kan sälja vidare är en annan. Om dessa förslag är för radikala och påverkar annat i spelet så får dom väl leka runt med transferfönster och deadlines så man tvingas tänka lite långsiktigare.

Gällande din och min match så tro jag inte det fanns något som kunde ändra resultatet eller utgången av serien.
Gjorde en chansning och crunchade då jag trodde att hemmaplansfördel slutspelet igenom kanske kanske hade funkat med 6-7 i enthusiasm.
Jag blev fullkomligt krossad trots crunchen så jag vet inte vad det är för spelare du syftar på att jag skulle inhandlat som kunde vända på den steken?

Advertisement