Vi kommer in på träningen här, hur träningen fungerar i BB och hur det ställer till det för många av oss.
Det är både charmen och förbannelsen med sådana här managerspel.
Om jag tänker fritt, skulle jag gärna se att man beroende på sin tränarstab (Kanske utöka staben med en fystränare? assisterande coacher?) får X antal Bollar att spendera på de olika möjliga träningsmöjligheterna under en vecka.
Ex: Man får 12 bollar att distribuera. Varje träningsform kan ha max 5 bollar.
Game Shape 2 bollar
Free Throws 0 bollar
Stamina 1 boll
Pressure 5 bollar
Shot Blocking 0 bollar
Inside Defense 0 bollar
Rebounding 0 bollar
Inside Scoring 0 bollar
One on One 0 bollar
Outside Shooting 2 bollar
Jump Shot 2 bollar
Ball Handling 0 bollar
Passing 0 bollar
Varje spelare får, oavsett position, full träning om han spelar 48+ min(speltid för full träning kanske kan diskuteras?), men där spelarens egenskaper fortfarande påverkar träningseffektiviteten, som längd, ålder, egenskapsnivå osv.
Ev. kan ju positionen ge en liten positiv eller negativ boost beroende på träningsform. En PG får en liten negativ effekt på Rebounding t.ex.
En annan ide, här tänker jag fritt som sagt, är att man skulle kunna ange träningsform för de som inte spelar/kommer upp i 48min. Här ska man bara kunna välja mellan de tre lagträningsformerna Game Shape, Free Throws eller Stamina.
Så bänklirarna får slipa på FT eller Stamina eller göra sig redo för sina korta inhopp genom att jobba upp GS.
Har man inte spelat 48min så blir mellanskillnaden träning i denna träningsform.
För att kompensera att man kan träna flera spelare samtidigt och träna flera olika egenskaper så får man justera så totala mängden träning motsvarar den idag.
Problemet är väl att det blir för lätt att träna, men för att nå absoluta toppen med spelarna kommer ju ändå att krävas att man spelar på "fel" position ibland. Man tvingas också avsätta mer "bollar" till träningsformen på bekostnad av stamina och FT samt GS bland annat. GS kommer ju att räknas ut lite annorlunda i "min" version, det kommer inte räcka med att bara spela perfekta minuter, man måste underhålla den mha träning också.
Ett sätt att göra det lite svårt och utmanande att träna upp t.ex. NT-spelare är ju att sätta någon form av elastiskt tak på egenskaperna.
Låt oss säga att en kort guard har sitt elastiska tak på IS och ID på 15 medan en lång insidespelare har sina på 18, men då i sin tur lägre tak i outside-förmågorna. ja, ni fattar. Sen om guarden tränar IS över 15 så kommer egenskapen varje vecka att sakta jobba sig ner till 15 igen. Det går att motverka mha träning såklart, men det blir ju efter ett tag ett nollsummespel där effekten av träningen är mindre eller lika med den elastiska tak-minskningen. En ung PG kan således jobba upp IS till säg 19, men allt efter åren går så minskar träningseffekten och egenskapen minskar i takt med ålder och (utebliven) träning.
För att behålla egenskaperna på de högsta nivåerna krävs konstant träning.
På så vis så kan man inte ha kakan, äta den och sälja den på samma gång =)
Nu har jag tänkt fritt =)