BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 18

Säsong 18

Set priority
Show messages by
From: Rosen

This Post:
00
200763.214 in reply to 200763.212
Date: 1/10/2012 4:18:54 AM
Overall Posts Rated:
7373
Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att mitt svar inte var riktat till dig.

Men samtidigt, du hade aldrig gått upp till SBBL om det inte funnits massa ECC och Glaskulan lag i Div II också.

Din resa till SBBL var på många sätt lik min resa till SBBL-guldet. Du skaffade ett lag med spelare som var bättre än de andras, men spelare som skulle kosta dig pengar i längden eftersom de inte var träningsbara och redan för gamla.
Du köpte på dig massa gamla gubbar för att ta dig upp till SBBL.

Du var dömd att åka ur SBBL redan innan du gick upp. Du gjorde det dock väldigt bra under din säsong i SBBL. Tog många fler segrar än jag hade trott.

From: _wella_

This Post:
22
200763.215 in reply to 200763.214
Date: 1/10/2012 7:25:48 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Precis som i alla sporter och alla spel så finns det olika taktiker och tillvägagångsätt för att nå framgång.

Jag tog steget upp i SBBL ett par år för tidigt och åkte sedemera ut direkt. Ska man ta sig upp i SBBL och stanna kvar så krävs det lite mer planering, långsiktig sådan där man har en hel del resurser (spelare, tränare, arena, pengar) som man kan nyttja.

Många är vi som lockas att gå upp något eller några säsonger för tidigt, för att det finns en chans. Konstigt vore det väl annars.
Nu går det ju att ta sig upp, åka ur och sedan ta sig upp igen, stärkta av erfarenheten och visdomen om vad som krävs. Precis som i verkligheten.

I stort sett oavsett vad man har för taktik så kommer den att lyckas om man följer den till pricka. Det är här problemet ligger.
Vi kanske inte har tålamod att invänta de egna TO som sakta blir bättre. Vii kanske tvingas "offra" några veckors träning för att vi vill nå lite längre i cupen. Någon olycklig skada på nyckelspelare kanske gör att du måste offra Ent eller träningsminuter där du inte tänkt dig.

Nyckeln sitter, som i så många spel i ekonomin. Så även i BB. Men när BB´s ekonomiska system är minst sagt svajigt så kan även den mest vattentäta långsiktiga planen gå om intet.

Själv brottas jag med just den ekonomiska delen. I samband med att jag överskattat potentialen hos Superstars och missräknat träningen av lite äldre spelare, så har min träning varit i stort sett onödig/ofruktsam senaste 2 säsongerna. Något som kostar mig platsen i SBBL, denna eller nästa säsong.

Sen går även motivationen in och styr och ställer. Den har alltid varit hög här i BB, men i fotbollens motsvarighet Hattrick så har min motivation varit nere på noll och laget mitt rasade i seriesystemen. Nu har jag fått tillbaka motivationen och det tack vare "tankningen" i HT. Köpte mig två målvakter och tränade upp, sålde allt annat och när de sedan såldes för dyra pengar köpte jag in 10 TO som jag nu tränat i 3 säsonger och som nu utgör en bra stomme att avancera med.

Så jag förstår dig Rosen, och klandrar dig inte. Men på något sätt vill mitt rättviseego se att man straffas mer, och framförallt mer realistiskt. (Mycket mindre Merc, mindre folk på matcherna, spelarnas motivation minskar osv)

Nu kan det mycket väl bli så att jag tvingas tanka nästa säsong för att klara ekonomin och ha en möjlighet att bygga upp något nytt. Men det är så att säga min sista utväg.

För att återknyta till ämnet så SKA det finnas Loyk's, Glaskulor och ECC's samt ABB's i SBBL, olika lagbyggen med olika syn på hur en basketklubb ska skötas. Hade det funnit ett solklart sätt att göra, så hade alla gjort det och spelet hade självdött. Har själv spelat sådana spel, men betoningen på SPELAT.

Hoppas bara BB får lite stabilitet i ekonomin framöver.
/ Wella som skriver av sig ordentligt.

This Post:
00
200763.216 in reply to 200763.214
Date: 1/10/2012 8:43:42 AM
Overall Posts Rated:
8080
Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att mitt svar inte var riktat till dig.

Men samtidigt, du hade aldrig gått upp till SBBL om det inte funnits massa ECC och Glaskulan lag i Div II också.

Din resa till SBBL var på många sätt lik min resa till SBBL-guldet. Du skaffade ett lag med spelare som var bättre än de andras, men spelare som skulle kosta dig pengar i längden eftersom de inte var träningsbara och redan för gamla.
Du köpte på dig massa gamla gubbar för att ta dig upp till SBBL.

Du var dömd att åka ur SBBL redan innan du gick upp. Du gjorde det dock väldigt bra under din säsong i SBBL. Tog många fler segrar än jag hade trott.

Manges inlägg handlar som sagt var inte alls om hans, din, eller någon annans väg till SBBL och huruvida den vägen var en bra prestation eller ej. Den handlar om hur spelet är designet och hur man skulle vilja att det var designat.

From: Mange73

This Post:
00
200763.217 in reply to 200763.213
Date: 1/10/2012 9:47:15 AM
Overall Posts Rated:
3737
Jag har inte ens fullsatt nu, men om jag går upp så behöver den byggas ut, helt korrekt.

This Post:
00
200763.218 in reply to 200763.216
Date: 1/10/2012 10:24:00 AM
Overall Posts Rated:
7373
Vad bra att du är med och förtydligar.

Men det hela började väl med att Mange hade en teori om vad som var det enda fungerade sättet, å huruvida detta gjorde BB till ett dåligt spel.... eller nåt sånt.

Men Mange kanske inte är så bra på att analysera vad som fungerar eller inte fungerar, eftersom han tog en genväg upp till SBBL.

Han köpte ihop ett lag med Gamla spelare som gjorde att han kunde gå upp.

Jag skulle vilja påstå att Vattjom, Spångakillarna, Jag själv till viss del, BC Kungsholmen, KFUM Skelet, IOW, å nu kanske även A-torp, visat att det inte alls behöver vara så...

De flesta av de uppräknade lagen bidade sin tid i Div II och var redo när de tog steget upp.

Jag är helt övertygad om att jag hade kunnat ligga å fisa som 4-5:e lag i många säsonger till om jag inte hade valt en annan väg (via SBBL-guldet). Å fisandet kunde jag göra för att andra lag som kom upp inte var redo, samt att några gamla lag låg å fes ännu mer.

This Post:
00
200763.219 in reply to 200763.218
Date: 1/10/2012 2:17:35 PM
Overall Posts Rated:
1919
Eller så gör man som jag och tar sig till SBBL med ett skräplag för en kort visit. =)

From: Lövet

This Post:
00
200763.220 in reply to 200763.203
Date: 1/10/2012 2:20:22 PM
Overall Posts Rated:
5050
William Ibrahim var typ 14 på allt rakt igenom på outside förmågor om jag inte mins fel

This Post:
00
200763.221 in reply to 200763.219
Date: 1/10/2012 3:24:45 PM
Overall Posts Rated:
7373
Varför lirar du inte TIE? Ska du inte ens försöka kvala dig kvar?

From: Mange73

This Post:
00
200763.222 in reply to 200763.218
Date: 1/10/2012 4:16:15 PM
Overall Posts Rated:
3737
Genväg?

Köpte ihop ett lag? När jag gick upp var 3 spelare i A-truppen spelare som jag tränat upp själv, varav 2 var sådana jag fick när laget skapades, nummer 3 drafta jag.

Nog om det.

Mitt inlägg syfta till att skapa en dialog om styrkor svageheter i spelet, jag kan ha fel och det kanske visst är så att spelets modell visst ger lag som har en långsiktig plan fördel, och att det inte alls är mest lag som satsar typ nästan hela sin ekonomi som tar titlar (vilket jag menar med att nå toppen).

Jag vet inte alls hur det ser ut just nu i SBBL det kanske inte alls är de lönetyngsta lagen som dominerar, och ingen som gör en all in satsning.

Och det spelar egentligen ingen roll, för jag kommer komma tillbaka med rullatorer och ge så mycket smisk så ni kan inte ana.

Last edited by Mange73 at 1/10/2012 4:17:24 PM

This Post:
00
200763.223 in reply to 200763.221
Date: 1/10/2012 4:21:49 PM
Overall Posts Rated:
1919
Normal kostar mig inget. Hinner få tillbaka den enten tills kvalet. Varför skulle jag inte försöka ta den vinsten?

From: Mannen

This Post:
00
200763.224 in reply to 200763.221
Date: 1/10/2012 5:45:17 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag brände av det mesta av mina scouting points iaf, orkade inte vänta.

/Mannen
Advertisement