Precis som i alla sporter och alla spel så finns det olika taktiker och tillvägagångsätt för att nå framgång.
Jag tog steget upp i SBBL ett par år för tidigt och åkte sedemera ut direkt. Ska man ta sig upp i SBBL och stanna kvar så krävs det lite mer planering, långsiktig sådan där man har en hel del resurser (spelare, tränare, arena, pengar) som man kan nyttja.
Många är vi som lockas att gå upp något eller några säsonger för tidigt, för att det finns en chans. Konstigt vore det väl annars.
Nu går det ju att ta sig upp, åka ur och sedan ta sig upp igen, stärkta av erfarenheten och visdomen om vad som krävs. Precis som i verkligheten.
I stort sett oavsett vad man har för taktik så kommer den att lyckas om man följer den till pricka. Det är här problemet ligger.
Vi kanske inte har tålamod att invänta de egna TO som sakta blir bättre. Vii kanske tvingas "offra" några veckors träning för att vi vill nå lite längre i cupen. Någon olycklig skada på nyckelspelare kanske gör att du måste offra Ent eller träningsminuter där du inte tänkt dig.
Nyckeln sitter, som i så många spel i ekonomin. Så även i BB. Men när BB´s ekonomiska system är minst sagt svajigt så kan även den mest vattentäta långsiktiga planen gå om intet.
Själv brottas jag med just den ekonomiska delen. I samband med att jag överskattat potentialen hos Superstars och missräknat träningen av lite äldre spelare, så har min träning varit i stort sett onödig/ofruktsam senaste 2 säsongerna. Något som kostar mig platsen i SBBL, denna eller nästa säsong.
Sen går även motivationen in och styr och ställer. Den har alltid varit hög här i BB, men i fotbollens motsvarighet Hattrick så har min motivation varit nere på noll och laget mitt rasade i seriesystemen. Nu har jag fått tillbaka motivationen och det tack vare "tankningen" i HT. Köpte mig två målvakter och tränade upp, sålde allt annat och när de sedan såldes för dyra pengar köpte jag in 10 TO som jag nu tränat i 3 säsonger och som nu utgör en bra stomme att avancera med.
Så jag förstår dig Rosen, och klandrar dig inte. Men på något sätt vill mitt rättviseego se att man straffas mer, och framförallt mer realistiskt. (Mycket mindre Merc, mindre folk på matcherna, spelarnas motivation minskar osv)
Nu kan det mycket väl bli så att jag tvingas tanka nästa säsong för att klara ekonomin och ha en möjlighet att bygga upp något nytt. Men det är så att säga min sista utväg.
För att återknyta till ämnet så SKA det finnas Loyk's, Glaskulor och ECC's samt ABB's i SBBL, olika lagbyggen med olika syn på hur en basketklubb ska skötas. Hade det funnit ett solklart sätt att göra, så hade alla gjort det och spelet hade självdött. Har själv spelat sådana spel, men betoningen på SPELAT.
Hoppas bara BB får lite stabilitet i ekonomin framöver.
/ Wella som skriver av sig ordentligt.