BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 18

Säsong 18

Set priority
Show messages by
This Post:
00
200763.209 in reply to 200763.199
Date: 1/7/2012 2:31:20 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag håller helt med och kommer envist fortsätta att försöka mig på en långsiktigt stabil strategi.

Man kan invända att jag just nu har ett för lönetungt lag vilket är helt sant. Jag råkade ju köpa Gavin mer eller mindre av misstag för ett par säsonger sedan. Det gav mig ett något sämre lag till en mycket högre kostnad och dum som jag är ville jag stå mitt kast och ge det iaf två säsonger innan jag byter ut honom. Inte långt kvar i ECC för honom nu med andra ord.

This Post:
11
200763.210 in reply to 200763.203
Date: 1/7/2012 2:43:27 AM
Overall Posts Rated:
8080
JAg hade inte direkt dyrare lag än Slamdunkers, å inte mycket dyrare än ECC under säsongen...Har för mig att du också hade rätt hög lön ett tag...

Nej, jag har ett misslyckat dyrt la just nu, se tidigare inlägg.Som tillägg kan jag konstatera att en del i beslutet att inte ändra till ett vettigt lag snabbt har varit rejäl tidsbrist det senaste året (vilket bl.a. lett till att jag missat att boka träningsmatcher t.o.m.).

LAg som ECC å glaskulan nöjer sig med att bara ligga å fisa å hoppas på att det då å då ska vara en så svag säsong så de kan vara med å slåss om titeln. För glaskulan har det lyckats två ggr, men för ECC har det inte lyckats.

Haha, tror du ens på det där själv. Lycka till med att ligga och fisa och hålla dig kvar säsong efter säsong. Sen ligger jag inte och väntar på en svag säsong utan vill se till att coacha mig fram någon säsong, vilket jag misslyckats med hittills, medan Jacob lyckats när han slog ett storsatsande SBK i finalen. I mitt tycke är det den överlägset ärofullaste titeln i SBBL hittills. Sen har både jag och GIF två finaler var i bagaget.

Nåja, inget av dom har något vidare intresse för Manges poäng dock. Manges poäng är inte att en all-in-satsande coach gör ett dåligt eller felaktigt beslut i dagsläget, utan tvärtom att han gör det enda vettiga med tanke på hur spelmodellen ser ut. En modell som både jag och Mange tycker är ganska tråkig, med andra kanske tycker den tillför ett värde. Egentligen är hela din post ett stöd för vad Mange påstår om vad som är en framgångsrik strategi.

This Post:
00
200763.211 in reply to 200763.210
Date: 1/7/2012 5:20:12 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Bra skrivet!

This Post:
00
200763.212 in reply to 200763.210
Date: 1/9/2012 3:54:57 PM
Overall Posts Rated:
3737
JAg hade inte direkt dyrare lag än Slamdunkers, å inte mycket dyrare än ECC under säsongen...Har för mig att du också hade rätt hög lön ett tag...

Nej, jag har ett misslyckat dyrt la just nu, se tidigare inlägg.Som tillägg kan jag konstatera att en del i beslutet att inte ändra till ett vettigt lag snabbt har varit rejäl tidsbrist det senaste året (vilket bl.a. lett till att jag missat att boka träningsmatcher t.o.m.).

LAg som ECC å glaskulan nöjer sig med att bara ligga å fisa å hoppas på att det då å då ska vara en så svag säsong så de kan vara med å slåss om titeln. För glaskulan har det lyckats två ggr, men för ECC har det inte lyckats.

Haha, tror du ens på det där själv. Lycka till med att ligga och fisa och hålla dig kvar säsong efter säsong. Sen ligger jag inte och väntar på en svag säsong utan vill se till att coacha mig fram någon säsong, vilket jag misslyckats med hittills, medan Jacob lyckats när han slog ett storsatsande SBK i finalen. I mitt tycke är det den överlägset ärofullaste titeln i SBBL hittills. Sen har både jag och GIF två finaler var i bagaget.

Nåja, inget av dom har något vidare intresse för Manges poäng dock. Manges poäng är inte att en all-in-satsande coach gör ett dåligt eller felaktigt beslut i dagsläget, utan tvärtom att han gör det enda vettiga med tanke på hur spelmodellen ser ut. En modell som både jag och Mange tycker är ganska tråkig, med andra kanske tycker den tillför ett värde. Egentligen är hela din post ett stöd för vad Mange påstår om vad som är en framgångsrik strategi.

Som du analyserat i mitt inlägg så skriver jag inte att någon gör fel, vare sig en choach som satsar på att "tanka" eller göra som jag som i princip aldrig har haft mer än 1 mille i kassan och gamla gubbar på bänken.

Mitt inlägg skall snarare ses som ett inlägg i vad jag tycker är en brist i spelmodellen.

MEN jag skall kämpa och visa att det går att nå toppen utan att tanka, SBBL here we come!

From: Rosen

This Post:
00
200763.214 in reply to 200763.212
Date: 1/10/2012 4:18:54 AM
Overall Posts Rated:
7373
Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att mitt svar inte var riktat till dig.

Men samtidigt, du hade aldrig gått upp till SBBL om det inte funnits massa ECC och Glaskulan lag i Div II också.

Din resa till SBBL var på många sätt lik min resa till SBBL-guldet. Du skaffade ett lag med spelare som var bättre än de andras, men spelare som skulle kosta dig pengar i längden eftersom de inte var träningsbara och redan för gamla.
Du köpte på dig massa gamla gubbar för att ta dig upp till SBBL.

Du var dömd att åka ur SBBL redan innan du gick upp. Du gjorde det dock väldigt bra under din säsong i SBBL. Tog många fler segrar än jag hade trott.

From: _wella_

This Post:
22
200763.215 in reply to 200763.214
Date: 1/10/2012 7:25:48 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Precis som i alla sporter och alla spel så finns det olika taktiker och tillvägagångsätt för att nå framgång.

Jag tog steget upp i SBBL ett par år för tidigt och åkte sedemera ut direkt. Ska man ta sig upp i SBBL och stanna kvar så krävs det lite mer planering, långsiktig sådan där man har en hel del resurser (spelare, tränare, arena, pengar) som man kan nyttja.

Många är vi som lockas att gå upp något eller några säsonger för tidigt, för att det finns en chans. Konstigt vore det väl annars.
Nu går det ju att ta sig upp, åka ur och sedan ta sig upp igen, stärkta av erfarenheten och visdomen om vad som krävs. Precis som i verkligheten.

I stort sett oavsett vad man har för taktik så kommer den att lyckas om man följer den till pricka. Det är här problemet ligger.
Vi kanske inte har tålamod att invänta de egna TO som sakta blir bättre. Vii kanske tvingas "offra" några veckors träning för att vi vill nå lite längre i cupen. Någon olycklig skada på nyckelspelare kanske gör att du måste offra Ent eller träningsminuter där du inte tänkt dig.

Nyckeln sitter, som i så många spel i ekonomin. Så även i BB. Men när BB´s ekonomiska system är minst sagt svajigt så kan även den mest vattentäta långsiktiga planen gå om intet.

Själv brottas jag med just den ekonomiska delen. I samband med att jag överskattat potentialen hos Superstars och missräknat träningen av lite äldre spelare, så har min träning varit i stort sett onödig/ofruktsam senaste 2 säsongerna. Något som kostar mig platsen i SBBL, denna eller nästa säsong.

Sen går även motivationen in och styr och ställer. Den har alltid varit hög här i BB, men i fotbollens motsvarighet Hattrick så har min motivation varit nere på noll och laget mitt rasade i seriesystemen. Nu har jag fått tillbaka motivationen och det tack vare "tankningen" i HT. Köpte mig två målvakter och tränade upp, sålde allt annat och när de sedan såldes för dyra pengar köpte jag in 10 TO som jag nu tränat i 3 säsonger och som nu utgör en bra stomme att avancera med.

Så jag förstår dig Rosen, och klandrar dig inte. Men på något sätt vill mitt rättviseego se att man straffas mer, och framförallt mer realistiskt. (Mycket mindre Merc, mindre folk på matcherna, spelarnas motivation minskar osv)

Nu kan det mycket väl bli så att jag tvingas tanka nästa säsong för att klara ekonomin och ha en möjlighet att bygga upp något nytt. Men det är så att säga min sista utväg.

För att återknyta till ämnet så SKA det finnas Loyk's, Glaskulor och ECC's samt ABB's i SBBL, olika lagbyggen med olika syn på hur en basketklubb ska skötas. Hade det funnit ett solklart sätt att göra, så hade alla gjort det och spelet hade självdött. Har själv spelat sådana spel, men betoningen på SPELAT.

Hoppas bara BB får lite stabilitet i ekonomin framöver.
/ Wella som skriver av sig ordentligt.

This Post:
00
200763.216 in reply to 200763.214
Date: 1/10/2012 8:43:42 AM
Overall Posts Rated:
8080
Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att mitt svar inte var riktat till dig.

Men samtidigt, du hade aldrig gått upp till SBBL om det inte funnits massa ECC och Glaskulan lag i Div II också.

Din resa till SBBL var på många sätt lik min resa till SBBL-guldet. Du skaffade ett lag med spelare som var bättre än de andras, men spelare som skulle kosta dig pengar i längden eftersom de inte var träningsbara och redan för gamla.
Du köpte på dig massa gamla gubbar för att ta dig upp till SBBL.

Du var dömd att åka ur SBBL redan innan du gick upp. Du gjorde det dock väldigt bra under din säsong i SBBL. Tog många fler segrar än jag hade trott.

Manges inlägg handlar som sagt var inte alls om hans, din, eller någon annans väg till SBBL och huruvida den vägen var en bra prestation eller ej. Den handlar om hur spelet är designet och hur man skulle vilja att det var designat.

From: Mange73

This Post:
00
200763.217 in reply to 200763.213
Date: 1/10/2012 9:47:15 AM
Overall Posts Rated:
3737
Jag har inte ens fullsatt nu, men om jag går upp så behöver den byggas ut, helt korrekt.

This Post:
00
200763.218 in reply to 200763.216
Date: 1/10/2012 10:24:00 AM
Overall Posts Rated:
7373
Vad bra att du är med och förtydligar.

Men det hela började väl med att Mange hade en teori om vad som var det enda fungerade sättet, å huruvida detta gjorde BB till ett dåligt spel.... eller nåt sånt.

Men Mange kanske inte är så bra på att analysera vad som fungerar eller inte fungerar, eftersom han tog en genväg upp till SBBL.

Han köpte ihop ett lag med Gamla spelare som gjorde att han kunde gå upp.

Jag skulle vilja påstå att Vattjom, Spångakillarna, Jag själv till viss del, BC Kungsholmen, KFUM Skelet, IOW, å nu kanske även A-torp, visat att det inte alls behöver vara så...

De flesta av de uppräknade lagen bidade sin tid i Div II och var redo när de tog steget upp.

Jag är helt övertygad om att jag hade kunnat ligga å fisa som 4-5:e lag i många säsonger till om jag inte hade valt en annan väg (via SBBL-guldet). Å fisandet kunde jag göra för att andra lag som kom upp inte var redo, samt att några gamla lag låg å fes ännu mer.

This Post:
00
200763.219 in reply to 200763.218
Date: 1/10/2012 2:17:35 PM
Overall Posts Rated:
1919
Eller så gör man som jag och tar sig till SBBL med ett skräplag för en kort visit. =)

Advertisement