BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 17

Säsong 17

Set priority
Show messages by
This Post:
00
190569.130 in reply to 190569.129
Date: 8/20/2011 8:40:32 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Kommenterade på vad jacob själv skrev som tydligt indikerade att han kör mycket game shape och det korrigerade han även efteråt.

Jag har konstaterat många gånger att träning inte ger speciellt bra effekt och att det är en tveksam strategi. Tror dock att den inte ska underskattas för den skull. Går att välja att träna 1-2 spelare effektivt som redan är bra likt min Yuzuak fram till han nådde cap och Cesys som jag har just nu. Kostar inte så mycket mer att köpa in ocappad 22-åring med 25k lön än 28-åring med 25k lön så finns helt klart fördelar med att inte träna game shape. Tycker inte man ska helt ge upp det men tror den effektivaste lösningen ligger mellan den Glaskulan kör/kört och den jag kör, dvs att inte lägga krut på att träna någon spelare i annat än lagträning och att träna 3 spelare i en position (alternativt 5 spelare i två positioner som jag gör denna säsongen). Att jag åkte ner berodde inte huvudsakligen på att jag ägna för mycket krut åt träning för jag hade bra game shape merparten av säsongen utan att jag satsade för mycket krut på cupen. Blev allt för många TDL i serien som kostade dyrt. Möjligt jag vunnit någon av dessa matcher om jag offrat träning och kört bästa laget 3 ggr samma vecka men betvivlar det. Men huvudskälet var att jag satsade för mycket krut på cupen. Sen kunde jag förstås ha tränat game shape före kvalet så hade jag nog klarat av Estudiantes i kvalet.

Men är väl mest för att det är trist träna Game Shape som jag aldrig hittills gjort det. Kan ha kostat mig både en cuptitel och nedflyttning men mitt lag är ännu inte färdigbyggt så om några säsonger får vi se om träningen gjort susen ...

From: Rosen
This Post:
00
190569.131 in reply to 190569.130
Date: 8/21/2011 4:53:08 AM
Overall Posts Rated:
7373
Där åkte kinesen...

Fattar inte hur jag tänkte när jag köpte honom.. Han va en av världens bästa 21-åringar, men med superstar potential va det bara så jävla korkat att köpa honom..

Lär ha varit cappad nu så jag får nog va nöjd med pengarna jag fick tillbaka..

Nu ska vi se vilken väg laget ska ta..

Patient mot Cashdunkers va ingen järttehit, å 3 segrar med så mycket lön som jag har är riktigt dåligt. För mycket träning och för lite Gameshape kan man konstatera

From: jacob_f

This Post:
00
190569.132 in reply to 190569.131
Date: 8/21/2011 4:56:10 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Hur såg han egentligen ut?

Haha! Vadå för mycket träning och för lite GS? ;)

This Post:
00
190569.133 in reply to 190569.132
Date: 8/21/2011 6:37:02 AM
Overall Posts Rated:
7373
Ja, haft två guards på totalt 270k i lön som jag tränat på sf eller pf position å därmed fått för mycket speltid på dem och på min 200k PG som inte haft vettiga avbytare pga de andra två spelat sf..

Har redan glömt hur han såg ut. Kanske
15 13
17 16
14 15 eller nåt, å då har jag inte fått nån pop på honom på 7-8v typ

From: sku88an

This Post:
00
190569.134 in reply to 190569.133
Date: 8/21/2011 11:01:30 AM
Overall Posts Rated:
2929
Intressant att din PF (som egentligen är en SG) skjuter 16 treor med taktiken patient....

This Post:
00
190569.135 in reply to 190569.134
Date: 8/21/2011 1:28:00 PM
Overall Posts Rated:
7373
Det var enligt plan. Det har snackats rätt mycket om patient på globala forumet ett par månader typ..

Dessvärre satte han ju inte så många av sina skott... Med tanke på hur bra jag ändå höll ihop försvaret (syftar på att du inte öste i poäng) så tycker jag nog nästan att jag borde vunnit. Min gubbe borde ha satt en jävla massa treor å hoppskott.

This Post:
00
190569.136 in reply to 190569.135
Date: 8/21/2011 6:17:35 PM
Overall Posts Rated:
2929
Lust att länka till en sådan tråd? :)

Men om det är sant att du tycker du borde vunnit matchen när man ser på dessa betyg.... då är det ju ngt allvarligt fel på spelet, alternativt betygens uträkning.

From: _wella_

This Post:
00
190569.137 in reply to 190569.136
Date: 8/21/2011 7:03:53 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Du kan vara lugn, Patient mot ett well-rounded försvar som ditt, prominent x 2, har ingen större verkan.
OK, "rätt" kille tar avsluten men ditt försvar går inte av för det.
Det blir helt enkelt så att Ravanello får bollen i så dåligt läge/så sent att han tvingas hysta iväg skotten.
Om man kollar på övriga laget så är det bara 3 !!! spelare som noterats för assist, vilket borde stärka tesen att Ravanello får sjukt dåliga pass och måste göra allt själv. Nu lyckades han inte foula ut Cicchi utan bara begränsa dennes speltid med ungefär 4-5 minuter.
Hade Loyks övriga spelare haft bättre passing och/eller dina försvarare varit sämre så torde Ravanello haft enklare skott.
Patient fungerar (oftast) inte om man möter solida försvar, de behöver finnas hål... gäller bara att hitta dem.
Sen i kombination med att han körde 3-2-zone, så vinner du returtagningen stort, vilket INTE hjälper Patient.

Sen satsade du mer i matchen oxå, så seger för Loyk i den där matchen och JAG hade slutat spela BB!

Det är mycket skriverier om att Patient är den sämsta taktiken, men jag håller inte med. Kör man den utan mismatch utan har ett jämnt lag med bra passing så ökar skottprocenten, och vinner man returtagningen så har man mycket vunnet där! Det man gör är att man låter försvaret/returtagningen vinna matchen istället för överlåta det till anfallet helt och hållet.

This Post:
00
190569.138 in reply to 190569.137
Date: 8/22/2011 5:55:14 AM
Overall Posts Rated:
7373
För att få assist måste ju den man passar till sätta bollhelvetet.. Så det är inget bevis för att han fick dåliga pass...Jag hade ju även bättre flow än Slamdunkers.

Men det låter väldigt vettigt det du säger, å jag har ingen större koll på taktiken. Menar inte heller att jag ska vinna matchen, tyckte bara att det mesta verkade ha gått som planerat. Jag hade starkt yttre försvar som dödade slmdunkers yttre anfall, jag fick nästan alla mina skott från min bästa outsideskytt å han försvarades antagligen oftast av en insidespelare.

Låter inte helt orimligt med seger för mig tycker jag.

Att lägga av för att jag skulle vunnit den här matchen är ju ett löjligt uttalande.

Jag kunde ha kört run n Gun å presterat åtminstone snudd på lika bra betyg som Slamdunkers.

Både med run n Gun å sättet jag använde patient på gör väl hans fina ID-betyg rätt ointressanta?

Det är ingen överdriven kross på returerna heller.

Nu vet ja ju inte om det var jämnare med några min kvar, men kanske 10p torsk hade varit mer rimligt. 25% på treorna är en klar underprestation, å jag tror inte han skjuter så dåligt om matchen simuleras en gång till. Å får man då en överprestation istället så är det inte många poäng som skiljer längre.

This Post:
00
190569.139 in reply to 190569.137
Date: 8/22/2011 5:58:55 AM
Overall Posts Rated:
2929
Tack för infon :)

From: _wella_

This Post:
00
190569.140 in reply to 190569.138
Date: 8/22/2011 12:34:41 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Ja, jag ska inte påstå att jag VET hur saker och ting fungerar, utan jag utgår från det jag själv upplevt kombinerat med det jag läst på forum av initierade coacher/managers.
Att jag skulle sluta är såklart en starkt överdrift, men jag skulle bli förbannad hur som helst.

Ditt yttre försvar slår nätt och jämnt hans anfall, 11hög mot 11låg.
Ditt inre försvar slår nätt och jämnt hans anfall, 7hög mot 7låg.
Ditt yttre anfall är 2 steg sämre än hans yttre försvar, 8 mot 10.
Ditt inre anfall är 3 steg sämre än hans inre försvar.
Du blir dessutom krossad i returtagningen med tre steg, betyg 5 mot 8.
Han satsar mer än du.
Men betyg är en grej, resultat en annan.

Jag köper inte att hans ID-betyg inte betyder något, tvärtom så gör det att dina insidespelare har väldans svårt att hantera bollen, passa och skjuta. Och eftersom hans yttre försvar också var starkt så har dina spelare helt enkelt svårt att ta sig upp i plan, hitta bra passningar och ta sig till korgen, a.k.a. svårt att göra poäng.

Dessutom så anpassar ju båda coacherna lagen allt eftersom matchen går, enligt reglerna.

Men vi släpper det här nu, det var ju bara en match, men jag tycker det är lite kul att diskutera så här.
Vi har bevisligen lite olika syn på hur taktikerna ska/bör fungera och hur de egentligen fungerar.

Jag har inte kollat play by play på matchen och sett var skotten kom ifrån, hur mkt tid det var kvar på skottklockan, hur många "assist" som aldrig blev assist för han missade skottet, eller vem/vilka som försvarade mot Ravanello. Hade säkerligen gjort det om det var mitt lag.

Advertisement