BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 40

Säsong 40

Set priority
Show messages by
From: Jokehim
This Post:
00
289692.103 in reply to 289692.100
Date: 10/9/2017 10:44:19 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Nu köpte jag in en guard så att jag åtminstone slipper köra med 10k spelaren, som man fick efter att ha gjort tutorial, från start
Gammal spelare men vinner man några matcher brukar man få in 50-100k ytterligare i publikintäkter så är nog värt det.

This Post:
00
289692.104 in reply to 289692.103
Date: 10/9/2017 11:53:23 AM
Overall Posts Rated:
4747
Han ser bekant ut ;)

This Post:
00
289692.105 in reply to 289692.101
Date: 10/9/2017 12:16:43 PM
Overall Posts Rated:
4747
Jag kan bara hålla med, likheterna mellan Knätofs och Loyks satsningar är slående. Men jag respekterar ändå båda eftersom de varit transparenta med vad de försökt göra och i att de utnyttjat systemet. De spelar enligt de förutsättningar som finns. Men kan man håva in runt 2,5 mille per säsong netto efter spelarköp m.m. känns det ju på något sätt lite fel. Det är ju dock som Manon säger, att det inte är lätt att ha intresse kvar efter att man enbart samlat i några säsonger, jag hade säkerligen inte klarat det.

Ser man ur ett spelperspektiv är det nog ganska destruktivt om folk tror att framgångskonceptet är att "inte göra något" i 10 säsonger. Förmodligen tycker ingen att det är kul att ha ett lag som bara tankar, vilket leder till att man vill logga in så sällan som möjligt för att slippa se eländet. Dessutom tror jag att minst 9 av 10 skulle lägga ner under tankningen eller när satsningen är slut.

Samtidigt är det såklart svårt att stävja ur ett spelperspektiv, även om jag tycker BB har gjort många bra saker för att försöka göra det. Höga transferpriser ser jag faktiskt som en sådan sak. Det måste ju samtidigt vara möjligt att bygga upp ett lag från grunden och att kunna avancera genom seriesystemen och etablera sig på en högre nivå. Men här kommer svårigheten, hur ska man ur ett spelperspektiv kunna gynna långsiktighet och ge möjligheter att avancera samtidigt som man inte ska kunna gå från att vara ett mediokert lag till världsklass på en eller ett par säsonger? Det här behöver man nog fundera vidare på från BB:s sida.

Men jag säger inte att det är den enda vägen att nå framgång på, långt ifrån. Har ju gått ganska bra för bland annat oss ändå. Det jag dock gillar med Knätofs satsning är att man nu försöker köra på ett annorlunda sätt (om än lite dopat) men det ska bli intressant att se hur effektivt det är, speciellt om/när han får chansen i B3. :)

Last edited by Closeman at 10/9/2017 12:23:26 PM

This Post:
00
289692.106 in reply to 289692.105
Date: 10/9/2017 1:46:43 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Skillnaden mellan Rosen och Manon är rätt stor dock då Manon valt att vänta med att flytta upp tills hans spelare är färdigtränade medan Rosen bara minimerade utgifterna och sen köpte in spelare med höga löner och offrade kommande säsonger. Rosens strategi lär inte fungera längre då spelare med jättelöner inte är i det närmaste gratis nu och det var väl det som förklarade Rosens framgångar, dvs att han köpte spelare med höga löner för låg kostnad och därför backade rejält från lönekostnader och inte från dyra transferkostnader.

This Post:
00
289692.107 in reply to 289692.104
Date: 10/9/2017 1:49:28 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Visar på hur j-a misslyckat mitt lag är när man köper in avdankade IOW spelare för att kunna konkurrera om sista slutspelsplatsen. Fanns väl egentligen bara två val att göra, antingen komplettera laget så man kan vinna matcher och öka publikintäkterna med 50-100k per hemmamatch eller att sälja av och ta steget ned i division II. Kändes mer stimulerande att trots allt hänga kvar i SBBL vilket jag rimligen borde klara av nu än att ta steget ner i division II och tjäna pengar. Om några säsonger är risken uppenbar att man får ta konsekvensen och bygga om från grunden.

From: _wella_

This Post:
00
289692.108 in reply to 289692.107
Date: 10/9/2017 2:33:12 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Riskerar du inte lite Overextension Tax nu när du köpt in så många nya spelare?
Det är ju annars ett av vapnet mot tankning. Det går inte att bara köpa sig framgång, om man nu inte har råd med lite extra skatt ett tag ;-)

This Post:
00
289692.109 in reply to 289692.106
Date: 10/9/2017 2:37:07 PM
Overall Posts Rated:
4747
Jag håller med om att det inte skulle fungera att göra som Rosen gjorde längre, mest p.g.a. fans-bojkotten skulle jag säga. Jättebra att det införts. Sedan finns det såklart olikheter mellan deras satsningar. Rosen samlade under relativt korta perioder och minimerade utgifterna och sedan kom kortare satsningar. Manon har minimerat utgifterna under en mycket längre tid men satsningen kommer säkert också hålla en mycket längre tid, den verkar heller inte vara lika extrem. Rosen tränade inte, det fanns heller inte så mycket att tjäna på det då, Manon har tränat huvudsakligen för att kunna bygga spelare som han vill ha. Det är många skillnader. Men jag menar ändå att det finns flera likheter.

Den stora likheten som jag ser det är att satsningarna i grunden bygger på att ha extremt låga utgifter under en period och därmed kunna bygga en kassa att ha som bas i en kommande satsning, ganska basic. Jag tror inte det egentligen är så svårt att lyckas med det som det ser ut nu förutom att det gäller att hålla intresset uppe, men jag kan ha fel.

Sedan är det inte enkelt att vinna för det och flera har misslyckats med sina satsningar, men Rosen gjorde det bra, och det gör säkert Manon också.

This Post:
00
289692.110 in reply to 289692.108
Date: 10/9/2017 2:55:42 PM
Overall Posts Rated:
4747
Tror Overextension Tax enbart gäller enbart för nettoinkomsten per vecka, vilket innebär att man med dagens transferpriser egentligen kan överspendera ganska rejält (om man räknar med transfers) innan man drabbas. Finns också de som överspenderar betydligt mer än Manon. Räcker med att titta på han som vann B3, jag fick hans löner till nästan 1,1 miljon i veckan så han lär få det jobbigt om några säsonger.

This Post:
00
289692.112 in reply to 289692.110
Date: 10/9/2017 3:59:54 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Har dålig koll på det där. Drabbas man så drabbas man. Tror jag fick 2k i skatt nån vecka i Utopialaget...

Advertisement