BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Ekonomi/draftråd

Ekonomi/draftråd

Set priority
Show messages by
This Post:
00
278547.1
Date: 4/25/2016 11:40:22 AM
Overall Posts Rated:
1414
Hej jag skulle vilja ha lite hjälp. Jag hade så tur att jag lyckades scouta denna pärlan genom randomklickande i listan.
http://i.imgur.com/MvaHHg7.png
Saken är den, jag har redan en Center som jag vill träna. Och träna C och SF är ju okej på vissa delar men inte andra. Men jag förstår ju att han kommer bli värdeful. Men såhär hur kan jag tjäna så mycket pengar på den draften (om jag nu får han) på så hyfsat kort tid som möjligt? Kanske svårt att svara på nu då man inte ser hans stats. Men tänkte fråga nu för jag vill veta vad jag ska göra om jag får han, så jag inte börjar ta reda på försent vad jag ska göra.
Vad tror ni jag kan få för han om jag säljer han direkt, kontra om jag tränar han en säsong.
Jag tänkte om jag kan få mycket för han direkt så tänkte jag investera i att bygga ut arenan och på så sätt skapa bättre ekonomiska förutsättningar framöver. Men skulle vilja ha någon att bolla ideer med. Någon som är sugen?

Bilden kanske blev lite liten. Det som står är 5 bollar 5 bollar Pos SF A+ 19år 201cm

This Post:
00
278547.3 in reply to 278547.2
Date: 4/25/2016 1:48:57 PM
Overall Posts Rated:
1414
Hur skulle det vara att försöka samträna SF med C ? Slösar jag bara bort en talag eller kan det vara värt det? Tänkte försöka få med min C i U21, men att träna en SF värkar vara så svårt då de ska ha varenda j*vla skill i spelet.

This Post:
11
278547.4 in reply to 278547.3
Date: 4/25/2016 3:18:08 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
275275
Second Team:
Utopia Vatos
Det går utmärkt att samträna en C och en SF... (åtminstone i några säsonger, sen måste du träna din SF på guardpositionerna för att få optimal träning.)

Träna helst 1-positions träning, på C-positionen och träna Skottblock, Skott inifrån och Inre försvar.
Returtagning tränar man med 2-positionsträning, både PF och C.
Då tränar du de primära egenskaperna för inside-spelare.

Tipset är att i så fall träna Skottblock och Skott inifrån varannan gång och kanske nån returtagning lite nu och då(om du har fler i laget som kan behöva det). Alla de tre träningsformerna ger lite Inre försvar, vilket också Press (yttre försvar) ger när du sedan ska träna din SF vidare. Så fokusera inte så mkt på Inre försvar till en början, det liksom kommer ändå.

Har du flera spelare i ditt lag som är värda att träna kan du även köra En mot En (Forwards) på positionerna SF och PF.
Det förbättrar förmågorna Penetrering och Bollkontroll och lite Närskott. Vilket är bra för samtliga positioner/spelare.

Kom ihåg att om man vill få till maximalt med träningsminuter så måste man kontrollera spelminuterna på spelarna så gott det går.
En grundregel är att välja ut max 9 spelare till match, sätta de som ska tränas på den positionen, på alla tre platser (starter, backup och reserv). Sen ska du välja Byten: "Följ listan strikt" och Foul problem: "Låt dem spela" för att coachen inte ska byta ut dem.
Det är ingen garanti att du får 48 minuter på dem, men så nära det går i BB.
Ex:
Pos - Starter - Backup - Reserv / match 2 / match 3
PG - 1 6 6 / 1 6 6 / 6 11 11
SG - 2 7 7 / 2 7 7 / 7 12 12
SF - 3 8 8 / 3 8 8 / 8 13 13
PF - 4 9 9 / 4 9 9 / 9 14 14
C - 5 5 5 / 10 10 10 / 15 15 15 <-- dessa får full träning.
Så här ställer jag upp om jag ska träna 1pos på C-pos.
Det brukar också bli lagom spelminuter (48-74 ca) på sina viktiga spelare.
(Du kan såklart spela din C som backup/reserv i den andra seriematchen för att få ut max av honom under veckan)

Vill jag däremot träna returtagning för PF och C så blir det:

Pos - Starter - Backup - Reserv / match 2 / match 3
PG - 1 6 6 / 1 6 6 / 6 11 11
SG - 2 7 7 / 2 7 7 / 7 12 12
SF - 3 8 8 / 3 8 8 / 8 13 13
PF - 4 4 4 / 9 9 9 / 14 14 14 <-- dessa får full träning.
C - 5 5 5 / 10 10 10 / 15 15 15 <-- dessa får full träning.
Notera endast 8 uttagna/ match.

Heja sverige!

This Post:
00
278547.5 in reply to 278547.1
Date: 4/25/2016 3:25:09 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
275275
Second Team:
Utopia Vatos
Har du fler scoutpoäng att använda på draften så leta bland 18-åringarna och hittar du någon med 5 bollar i potential så välj honom tidigt! Får du en MVP, Hall of famer eller All-time great så får du mkt pengar oavsett kvalitet =)

This Post:
00
278547.6 in reply to 278547.4
Date: 4/25/2016 3:27:05 PM
Overall Posts Rated:
1414
Fan vilket bra svar! Jag hade inte tänkt på att man kunde ha samma personer på reserv och backup. Det lutar mot att jag kommer träna båda spelarna och kommer antagligen såfall sluta med att jag ger upp att ha min Center som huvud TO och att den PF kommer bli mitt huvud TO. d.v.s. om han inte blir värd skitmycket då kanske jag säljer han och bygger ut arenan och behåller mitt nuvarande TO. Fast finns ju en 30% risk att jag inte äns får han till att börja med. Men jag tackar så hjärtligt för svaren! Har en enorm stor glöd för detta spelat just nu iallafall. Vi får se hur det ser ut om något år eller så haha.

This Post:
11
278547.7 in reply to 278547.6
Date: 4/26/2016 3:44:29 PM
Overall Posts Rated:
7373
Du ska lägga max på scouting. både nu och under nästa säsong.

Får du ett fint draftpick den här säsongen ska du sälja honom direkt och bygga ut arenan samt köpa något billigare träningsobjekt.

Det är ingen idé att börja "spela" förrän du byggt ut arenan.

Går du upp till tvåan nu direkt (pga av för få aktiva lag) ska du inte bry dig om att hänga kvar.. bara försöka tjäna pengar å träna några unga spelare sen komma sist så du får bra draft igen.

Kanske sälja den också å sen börja bygga med de draftpicks du får i trean igen

From: Spela
This Post:
00
278547.8 in reply to 278547.7
Date: 5/25/2016 3:11:46 AM
Hårdboll
II.1
Overall Posts Rated:
6666
Tack för trevlig tråd med goda råd. Jag tränar på, men lyckas aldrig dra någon bra talang att träna. Tiden nu behöver jag tips om jag skall träna de spelare jag drar eller sparka dem.

1/
Weekly salary: $ 3 300
Role: draws a paycheck
DMI: 0
Height: 6'3" / 190 cm
Potential: allstar
Game Shape: respectable
Jump Shot: mediocre Jump Range: respectable
Outside Def.: respectable Handling: respectable
Driving: atrocious Passing: mediocre
Inside Shot: atrocious Inside Def.: mediocre
Rebounding: average Shot Blocking: average
Stamina: inept Free Throw: pitiful

Experience: atrocious TSP: 50 (32 + 18)

2/
Weekly salary: $ 3 229
Height: 6'0" / 183 cm
Potential: MVP
Jump Shot: respectable Jump Range: respectable
Outside Def.: awful Handling: respectable
Driving: mediocre Passing: mediocre
Inside Shot: pitiful Inside Def.: inept
Rebounding: respectable Shot Blocking: atrocious
Stamina: awful Free Throw: strong

Experience: atrocious TSP: 48 (34 + 14)

3/
Weekly salary: $ 5 064
Height: 6'8" / 203 cm
Potential: perennial allstar
Jump Shot: atrocious Jump Range: inept
Outside Def.: average Handling: strong
Driving: respectable Passing: awful
Inside Shot: respectable Inside Def.: respectable
Rebounding: strong Shot Blocking: strong
Stamina: strong Free Throw: awful

Experience: atrocious TSP: 59 (29 + 30)

Träna? Sparka? Jag tror sparka alla tre :(

Tusen tack!

From: _wella_

This Post:
00
278547.10 in reply to 278547.8
Date: 5/25/2016 5:47:47 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
275275
Second Team:
Utopia Vatos
Förste spelaren (18y Allstar) kan bli aktuell för U21-laget OM han tränas effektivt som guard, trots det låga värdet i Driving. Längden på spelaren, 190 är OK som guard, även om det hade varit optimalare med en kortare spelare. Han har väldigt fina starting-skills (för guarder, dvs Jump Shot, Jump Range, Outside Def., Handling och Passing. Inside Def., Rebounding och Shot Blocking är fina bonusar!) i övrigt (Respectable är högsta man kan ha som 18-åring) så har du en tränare Lvl 5 eller bättre (Lvl 5=superior, 6=exceptional, 7=world-renowned) så kan han definitivt bli en fin 21-åring. Dessvärre så kommer han att vara färdigtränad, sk cappad, vid 21, eftersom hans potential (Allstar) begränsar honom. En bra tränad 21/22-åring kan ge (i dagsläget) ca 1.5miljoner kanske. (Jag försöker sälja min U21-spelare för lite mer men det verkar inte gå vägen...)
Ska man träna honom effektivt ska man träna 1-on-1 för guarder först tills handling och driving är ganska höga, kanske runt Prolific/Sensational (11/12) för att sedan träna Outside Def (Pressure som träningsform) upp till ca 12 (önskan/krav för U21 i nuläget). Sen bör du bestämma dig om du vill göra en PG eller SG av honom eller en balanserad PG/SG. En skytt behöver då Jump Shot och Jump Range, där de helst ska ligga ganska jämnt i nivå. En PG behöver såklart mycket Passing och mindre skytte.

Passar han in i träningen för dit lag så kan du träna honom tycker jag, annars finns det säkert andra managers(jag t.ex.) som gärna plockar upp honom och tränar mot svenska U21-laget.

Andra spelaren (18y MVP), här har du fått en BRA spelare! Bra startvärden, men där tyvärr det låga värdet i OD (Outside Def.) drar ner helhetsvärdet en bra bit. Men med den korta, optimala längden för en guard (183) så tränar han OD ganska snabbt faktiskt!
Precis som föregående spelaren så bör han ha en tränare på minst nivå 5 för att tränas vidare anser jag. Med potential MVP så riskerar han heller inte att "cappa" vid låg ålder utan denne kan man träna i flera år och ge väldigt fina egenskaper till om man vill! Annars samma träningsråd som för den första.
Han är lite för kort, och har för dåliga startvärden i inside-förmågorna(främst IS,ID) för att det ska vara effektivt att träna honom i t.ex Inside Scoring (En hel del topp-guarder har numera väldigt högt värde i någon eller några Inside-förmågor), så jag skulle koncentrera mig på outside-förmågorna.

Det finns säkert en hel uppsjö av svenska (och utländska) managers som vill köpa honom om du säljer honom. SPARKA INTE HONOM!!! (Han har hög potential (MVP), och det är få svenskar som är det. Kan mycket väl bli aktuell för stora landslaget om han tränas rätt)

Tredje spelaren (19y Per. Allstar) är lite svårare att bedömma. han har jättebra längd för att bli en SF, dvs med både inside- och outside-förmågor. Men eftersom han har dåliga startvärden i Jump Shot, Jump Range och Passing OCH att han redan är 19 år och "bara" Perennial Allstar gör att man nog måste koncentrera sig på Inside. Han skulle kunna bli en duglig offensiv, gå-alltid-på-korgen-avsluta-själv-spelare med hög Driving, Handling och Inside Scoring. Så ev kan du träna honom i 1-on-1 för guards tillsammans med de andra två (även om han optimalt borde få 1-on-1 för forwards) för att höja Driving och Handling, men sen måste han få Inside-träning eller säljas.

Du ska inte sparka någon, om du inte ska träna dem så släng ut dem på transfern för 0kr så får marknaden bestämma priset på dem. Tror definitivt att alla blir sålda och det blir troligen ordentlig budgivning, åtminstone på de första två.

Så tycker jag.

From: _wella_

This Post:
00
278547.11 in reply to 278547.10
Date: 5/25/2016 7:56:34 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
275275
Second Team:
Utopia Vatos
Kollat din trupp nu och jag skulle gjort så här:

Om du vill satsa på träningen så har du faktiskt 6st TO i din trupp redan, de två 18-åringarna(A[mvp],B[allstar]) OCH 4 guarder mellan 22-24(C,D,E,F) år som borde passa in i 1-on-1 för guarder.
Grejen är då den att du måste låta de spela 48min som PG/SG i dina matcher, vilket kommer försämra betygen och resultaten en hel del. Dessutom bör du byta ut de "gamla" guarderna, Lonco och Katic till en bra SF(G) och en backup(H) på samma position, även en backup till Inside (se nedan).
Lars Leijonström, Tomas Hansson och Svante Nessborn får hitta nya klubbar, dvs sälj! (Ingen plats eller speltid för backup-guarder)
En temporär lösning kan ju vara att köra någon av dem som SF men att byta defensiva uppgifter med någon av guarderna(A-F) som då helst har en del Inside-def.

Kasper Nessfeldt vet jag ju inte hur han ser ut, men som 206cm så är han inte optimal att träna 1-on-1, så kanske ersätter du honom på en av träningsplatsern med din 19y Per.Allstar istället...

Inside så har du ju dina två Nikodijević(I) och Wahlling(J) som får vara kvar =) Jonsson(K) är en bra backup till en av dem, men det behövs en till(L).

Så här skulle alltså mina lineups för en vecka se ut:
Pos Starter/Backup/Reserv (match1 -- match2 -- träning/cup)
PG: C/C/C -- A/A/A -- E/E/E*
SG: D/D/D -- B/B/B -- F/F/F*
SF: G/H/H -- G/H/H -- H/M/M
PF: I/K/K -- I/K/K -- K/N/N
C: J/L/L -- J/L/L -- L/O/O
* Ev. får A och eller B, dina främsta TO, några minuter som backup/reserv då de ALLTID bör komma upp i 48min på träningsposition. Därför vill jag spela dem i någon av de första 2 matcherna för att hinna justera lineupen OM de inte får 48min.

M,N,O = bänkspelare.

H Skulle kunna ersättas med 2 av dina TO:s, att de får vara backup/reserv i en match var, sen att M går in som starter i träningsmatchen. Där en tredje TO skulle kunna få några minuter också...

Inställningen ska alltid vara "Strictly Follow Depth Chart" och du ska ha max 8 spelare uttagna vid 2-pos-träning för att få så maximal speltid som möjligt.

OM du däremot vill vinna lite fler matcher så kanske 1-pos-träning går att genomföra.
Då är det troligen PG-positionen som är aktuell för dina två främsta TO(18-åringarna) plus en till.
Inställningen ska alltid vara "Strictly Follow Depth Chart" och du ska ha max 9 spelare uttagna vid 1-pos-träning för att få så maximal speltid som möjligt.
Ingen av 18åringarna kommer ju att rosa marknaden första åren, så det blir ju inga kanonbetyg direkt...

Hoppas jag inte förvirrade dig allt för mycket nu =)